Toedienen medicatie

Oetie
Topic Starter

Toedienen medicatie

#1 , 15 feb 2007 09:24

Mag de begeleiding van een jeugdbeweging of een andere vereniging medicatie toedienen aan een lid?
Zowel tijdens gewone activiteiten als op een kamp?
Bestaat hier een bepaalde wetgeving rond?
Zijn er beperkingen op medicatie die al dan niet mag toegedient worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 15 feb 2007 11:26

Hoi

Ik ben lang begeleidster geweest bij een jeugdbeweging voor mindervaliden (Akabe). Wij moesten geregeld medicatie toedienen die gevaarlijke bijwerkingen had (bijvoorbeeld Diazepam). Ik vroeg hiervoor steeds aan de ouders een getekend document waarin zij verklaren dat ik die dingen mocht/moest toedienen indien nodig. Ik ben niet zeker of zulks document je volledig indekt, maar het is toch wel het minste dat ik zou in orde maken.

Op kamp trachten wij ook altijd een gediplomeerd verpleegster mee te hebben. Zelf ben ik Rode Kruis-vrijwilliger met meer dan het gewone "eerstehulpdiplomaatje".

oragon

#3 , 15 feb 2007 11:45

Hey Oetie,

Opgepast met het toedienen van medicijnen. Ik verwijs je door naar het KB nr 78 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen en het KB van 18/06/1990 betreffende de lijst van technisch verpleegkundige handelingen en handelingen die door een geneesheer aan een verpleegkundige mogen worden toevertrouwd.
Het toedienen van medicijnen staat in het laatste KB, het begrip verpleegkunde wordt uitgelegd in het KB nr 78.
In principe mag een ouder (iemand die zonder geldgewin medicijnen toedient) aan een kind medicijnen toe toedienen. Van zodra jij als begeleider geld krijgt, dan val je onder het illegaal uitoefenen van de verpleegkunde en geneeskunde, want medicijnen toedienen staat in het KB van 18/06/1990.

Indien je beide KB wil raadplegen, verwijs ik je naar de site van het Belgisch Staatsblad. Stuur me eventueel een pm en ik zal je alles met plezier uitleggen.

Groetjes

Reclame

Terug naar “Andere”