Art. 1326. Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. (burgerlijk wetboek)Wij willen een bepaalde som "lenen" aan ??n van onze kinderen. De andere kinderen gaan hiermee akkoord.
Om latere problemen uit te sluiten willen wij dat op ??n of andere manier vastgelegd zien...
Moet / Kan dat bij de notaris ? Welke voorwaarden en gevolgen zijn eraan verbonden ? ('t is niet de bedoeling dat daar belastingen op betaald zou moeten worden) Wat kost zo'n officieel geschrift ?
Sorry als ik niet de juiste termen gebruik ; ik heb helemaal g??n ervaring terzake.
Een lening en een gift zijn twee VERSCHILLENDE zaken!Wou ook nog graag eens weten aan welke wettelijke zaken moet voldaan worden bij een gift ingeval je ze (bv bij een echtscheiding) integraal terug wilt vorderen? Of kan dit niet? MVG
ik geef=gift=schenking, omtrent de constructie raadpleeg een notaris in uw buurt. In regel is zijn/haar advies gratis!Lex, dus ik geef (25000euro) aan mijn dochter en schoonzoon , schrijf dit op een papiertje en laat beiden tekenen voor ontvangst + gelezen en goedgekeurd . Is dat voldoende om (bv bij echtscheiding) het later terug kunnen vorderen? Bedankt hoor en groetjes
Een lening wordt geacht, een teruggave van het geleende in te houden(al dan niet met interest).Dank u , Lex ,
Wij hebben dus helemaal geen notaris nodig om rechtsgeldig te kunnen "lenen" aan de kinderen...
Toch w?l vreemd dat het dan in de familie zo fout gelopen is in een erfeniskwestie met een gelijkaardige situatie , waarbij het vermeldde bedrag op het papier tot en m?t in twijfel getrokken werd...?n later oorzaak werd van een grootse familieruzie.
Ik stelde overigens de vraag om zulke probelemen in ons gezin te voorkomen.
Als je je handen vrij wil houden om het bedrag ooit terug te vorderen (bijvoorbeeld echtscheiding) doe je best geen schenking maar een lening.Lex, dus ik geef (25000euro) aan mijn dochter en schoonzoon , schrijf dit op een papiertje en laat beiden tekenen voor ontvangst + gelezen en goedgekeurd . Is dat voldoende om (bv bij echtscheiding) het later terug kunnen vorderen? Bedankt hoor en groetjes