Meter & peter

cintje
Topic Starter

Meter & peter

#1 , 01 okt 2010 10:43

Hallo,

Ik weet niet goed waar ik mijn verhaal moet plaatsen dus doe ik het hier maar.

Kort uitgelegd, wij hebben 2 kids (10 j en 5 j) en elk heeft een meter en peter. Maar geen één meter of peter kijkt nog om naar onze kids.
Stel nu dat wij overlijden als ze nog niet meerderjarig zijn, de grootouders zijn er ook niet meer om voor de kids te zorgen. Wat doen ze dan met onze kids, gaan die dan geplaatst worden bij de meter of peter?
Ik heb ook nog een zus maar wij hebben al 12 jaar geen contact meer met elkaar.

Ik loop daar al een tijdje mee en zou echt graag willen weten. Mag er niet aan denken dat ze bij mensen moeten verblijven dat ik niet ken.
Wie kan mij helpen om mijn vraag te beantwoorden.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 okt 2010 11:05

Een meter en peter is iets voor de kerk of iets als "traditie", heeft geen juridische waarde.

Lightning

#3 , 01 okt 2010 11:08

Ik kan mis zijn, maar ik dacht dat "meter" of "peter" zijn geen enkele juridische betekenis heeft?
Buiten misschien de religieuze betekenis zijn er geen rechten of plichten aan verbonden?

Edit: JPV bevestigt mijn vermoeden :).

Reclame

cintje
Topic Starter

#4 , 01 okt 2010 11:21

@ JPV en Lightning, beide meter en peter zijn wel familie! Kunnen ze de voogdij dan opeisen?

Lightning

#5 , 01 okt 2010 11:39

De nieuwe voogdijwet van 29 maart 2001: Belgisch Staatsblad 31 mei 2001.

zolang er één ouder in leven is valt de voogdij niet open

Zolang een kind één ouder heeft die titularis is van het ouderlijk gezag wordt het beheer van de goederen van een kind door deze ouder waargenomen als ouder en niet meer als voogd.

Deze ouder is evenwel in de beheersbevoegdheid beperkt. Voor de meeste handelingen die namens het kind worden gesteld dient deze ouder de machtiging van de vrederechter te verkrijgen.

Er is evenwel geen controle meer door een toeziende voogd, evenmin als een voorafgaande beraadslaging door de familieraad. De familieraad werd afgeschaft.

de voogd wordt door de vrederechter benoemd

Indien een kind dat géén ouder meer in leven heeft of wanneer de enige ouder , of de langstlevende ouder, afwezig is, verdwenen of in onmogelijkheid is het ouderlijk gezag uit te oefenen wordt een voogd door de vrederechter benoemd.

In een testament of bij verklaring voor de vrederechter of de notaris kunnen de ouders een voogd aanduiden voor het geval in de voogdij dient voorzien maar deze voogd zal pas in functie treden dan nadat zijn aanwijzing door de vrederechter is gehomologeerd.

De Vrederechter mag dus afwijken van de wil van de ouder(s) mits deze beslissing gemotiveerd is, en ingegeven door het belang van het kind.

De voogdij is niet langer een verplichte functie. Men kan een opgelegde aanstelling als voogd zonder motivering weigeren. De vrederechter zal dan eveneens een toeziende voogd aanstellen met een duidelijk omschreven opdracht.

Voorafgaand aan zijn beslissing zal de vrederechter familieleden raadplegen. Thans zijn dit evenwel individuele raadplegingen nu de familieraad is afgeschaft De vrederechter kan ook via het parket inlichtingen inwinnen of via het parket een beroep doen op de bevoegde sociale dienst.

Elke voogd moet de vrederechter jaarlijks ter controle een rekening en een verslag voorleggen.

Voogdijschap is onbezoldigd, wel kan worden voorzien in een onkostenvergoeding.
De vrederechter beslist dus aan wie hij de kinderen toewijst.
Het "meter" en "peter" zijn verleent uw familieleden echter geen extra rechten m.b.t. het opeisen van de kinderen aangezien die titel geen enkele juridische betekenis heeft.

j.demoor

#6 , 02 okt 2010 09:15

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden overleden is...oefent de andere dat gezag ALLEEN uit.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.389.De voogdij over minderjarigen ontstaat indien BEIDE ouders overleden zijn...Art.392.De ouder, die het laatst het ouderlijk gezag uitoefent, kan een voogd aanwijzen, hetzij bij testament, hetzij bij wege van een verklaring voor de vrederechter van zijn woonplaats of voor een notaris. Op voorwaarde dat de ouders gezamenlijk handelen, kunnen zij zulks ook doen bij een verklaring voor de vrederechter of voor een notaris. Zij kunnen hun keuze op ieder ogenblik wijzigen door het doen van een nieuwe verklaring. De verklaring blijft geldig na het overlijden van een van de ouders zolang de overlevende ouder deze niet heeft herroepen of geen voogd heeft aangewezen overeenkomstig het eerste lid. Elk van de ouders kan de verklaring herroepen. De herroeping geschiedt voor de vrederechter of voor de notaris die de verklaring heeft ontvangen. Wanneer de verklaring is afgelegd voor een notaris, geschiedt de herroeping voor dezelfde notaris of voor een andere notaris, die de notaris die de verklaring heeft ontvangen hiervan op de hoogte moet brengen. Van de herroeping wordt melding gemaakt op de verklaring...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2010 12:44

Wat perfect kan er kan zelfs een 'vreemde' persoon worden aangesteld. In onze vriendenkring is dat trouwens kortgeleden gebeurd met instemming van de (nog levende) grootouders en tantes - de familieraad waar ook enkele vrienden in zaten was al enkele jaren geleden bij wet 'afgeschaft'

Bijtje

#8 , 06 okt 2010 00:15

Een meter en peter is iets voor de kerk of iets als "traditie", heeft geen juridische waarde.
Dat hangt ervan af... in Belgie is dit zo, maar ik heb wel degelijk het recht om mijn petekindje bij mij te hebben want daar werd een soort metercontract voor opgesteld dat standaard is in sommige landen of geloven. Welk nut heeft het anders om meter te zijn ?

JPV

#9 , 06 okt 2010 07:26

Nut: niks wettelijks, enkel symbolisch. De symboliek vul je zelf in met de ouders. Is dit cadeautjes geven, gaat het over jezelf verantwoordelijk stellen voor het kind als de ouders sterven, ...

Volgens mij kan je naar Belgisch recht nergens in een standaardcontract (los van echtscheiding) het recht verkrijgen om kinderen bij jou te hebben. Doet me anders verdacht veel denken aan kinderhandel (ook al is het bij jullie niet zo bedoeld).

roharro

#10 , 06 okt 2010 17:03

De Belgische wetgeving kent enkel het voogdijschap.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 okt 2010 17:37

Peter en meter moeten de kinderen beschermen tegen de duivel :evil:

Godsdiensten hebben in België geen ENKELE invloed op de wetgeving.
Ook in het buitenland afgesloten godsdienstige 'wat dan ook' hebben geen enkele juridische waarde als ze niet bij wet in België erkent zijn of worden.
cfr gehuwd met meerdere mannen of vrouwen ... slecht één zal erkend worden.
In Amerika mag men autorijden van 12 jaar :D .... in België zal dat niet erkend worden en moet men 18 zijn.

Mariette

#12 , 06 okt 2010 19:13

Dat hangt ervan af... in Belgie is dit zo, maar ik heb wel degelijk het recht om mijn petekindje bij mij te hebben want daar werd een soort metercontract voor opgesteld dat standaard is in sommige landen of geloven. Welk nut heeft het anders om meter te zijn ?
Over welk land heeft U het dan?

Het meter/peterschap stamt uit een zeer oud Keltisch gebruik waarbij kinderen uit minder begoede gezinnen werden uitbesteed en opgevoed door meer begoede personen uit dezelfde familiestam. Het was een poging om een soort van betere levensstandaard te kunnen bieden aan die nieuwgeborenen.
Weinig waarschijnlijk dat men zich daar anno 2010 nog op kan baseren.

(en net zoals zovele gebruiken heeft de kerk dat gebruik natuurlijk ook geritualiseerd en er een christelijk sausje over gegoten). Maar vandaar nog steeds het gebruik van extra "pree" van de meter en de peter.

Bijtje

#13 , 07 okt 2010 00:13

waaruit het stamt weet ik niet, ik weet enkel dat ik zo'n contract heb voor mijn petekindje en dit werd opgesteld in Duitsland

Rebel-with-a-cause

#14 , 09 okt 2010 16:22

waaruit het stamt weet ik niet, ik weet enkel dat ik zo'n contract heb voor mijn petekindje en dit werd opgesteld in Duitsland
Maar hier in Belgiê heeft dit contract geen enkele waarde !

Bijtje

#15 , 09 okt 2010 19:08

Maar hier in Belgiê heeft dit contract geen enkele waarde !
Dat maakt niets uit want ze woont in Duitsland en ze zou sowieso naar mij komen als er iets met de ouders gebeurt

Terug naar “Andere”