Ik vermoed van wel. Als het gebruik van deze PC's echter absoluut noodzakelijk is in de lessen, dan is dit een andere zaak. Geen idee hoe het zit als je leerlingen toegang tot "lesmateriaal" ontzegt, enkel omdat ze geen eID bij hebben (of zoals hierboven gezegd, ze er misschien gewoon nog geen hebben).Hoi
Ik vroeg me af of een school zijn gebruikers mag laten inloggen met een identiteitskaart om te pc's te mogen gebruiken?
Vragen staat vrij. Er is een grote multimediaketen die zijn klanten ook vraagt of ze de aankopen die ze doen, mogen koppelen aan de identiteitskaart (deze wordt dan ingelezen bij elke aankoop die je doet), zodat je je kassatickets voor garantie niet meer hoeft bij te houden (ze kunnen in de winkel immers uw aankoophistoriek bekijken). Je hoeft dit niet toe te staan, natuurlijk, want je krijgt sowieso een papieren kassaticket, maar ze mogen het altijd vragen...Ik dacht dat enkel bevoegde instanties dit mogen vragen?
Iedere student met Belgische nationaliteit zou over een eID moeten beschikken vanaf 12 jaar.Ik vermoed van wel. Als het gebruik van deze PC's echter absoluut noodzakelijk is in de lessen, dan is dit een andere zaak. Geen idee hoe het zit als je leerlingen toegang tot "lesmateriaal" ontzegt, enkel omdat ze geen eID bij hebben (of zoals hierboven gezegd, ze er misschien gewoon nog geen hebben).Hoi
Ik vroeg me af of een school zijn gebruikers mag laten inloggen met een identiteitskaart om te pc's te mogen gebruiken?
Ik heb het niet over het al dan niet "moeten" hebben van een eID kaart of gelijkaardig iets. Ik heb het over het verplicht laten inloggen met zo'n kaart op een PC, indien die PC noodzakelijk is om de les te volgen. Als de PC's bijvoorbeeld enkel in de bibliotheek staan van de school als hulpmiddel, kan je zeggen dat het de leerling vrij staat om deze al dan niet te gebruiken. Maar als deze computers MOETEN gebruikt worden in de les, of je kan de les niet volgen, weet ik niet of je deze zomaar kan afsluiten en enkel via een eID toegankelijk maken.Iedere student met Belgische nationaliteit zou over een eID moeten beschikken vanaf 12 jaar.
Juridische relevantie van dit antwoord is 0,0, hoor.Als je niet wil dat je je ID niet scant stopt dan met school en word een kluizenaar in de alpen.
Maar ook hier is het gebruik van het containerpark een dienst die uw gemeente aanbiedt. Het is geen "recht" dat je hebt. Dit verschil moet je maken! Je kan tax-on-web ook niet gebruiken zonder eID, maar ook dit is een dienst die de overheid je aanbiedt. Je hebt echter het "recht" om uw personenbelasting in te vullen, ook als je je eID niet wenst te gebruiken. In dat geval krijg je je aangifte op papier.Ik kan het containerpark van mijn gemeente pas inrijden als ik mij aanmeld met mijn eID.
Pech als ik hem niet bij heb of niet wil gebruiken.
Hoe kan je nu lesmateriaal ontzeggen ??
Als daarvoor een PC nodig is, en die werken ENKEL door de eID kaart te scannen, dan ontzeg je lesmateriaal aan bepaalde kinderen
.
Voila... Met andere woorden: geef de kinderen een eigen login die ze ergens moeten opschrijven, maar verplicht hen niet de eID kaart te gebruiken. Als ik uw antwoorden lees, vrees ik dat mijn antwoorden u een beetje ontgaan, eerlijk gezegd. De nuance van iemand te VERPLICHTEN een eID te gebruiken (wanneer kan dit, wanneer niet). Daar gaat het om...En de school zal wel wijselijk genoeg zijn om kinderen die er geen hebben een token te geven.