Om nader te verklaren.
Ik werk bij de Post op het nieuwe sorteercentrum in de Antwerpse haven.
In de afdeling waar ik tewerk gesteld ben hangen (x ??)camera's die geregistreerd zijn.
Deze zone is niet voor het publiek toegankelijk en op de toegangs deuren hangt het embleem camera bewaking.
Maar.....
Binnen deze zone zijn afzonderlijke lokalen die eveneens met deuren zijn afgesloten, zo hebben we een ruimte of lokaal waar we iets kunnen eten of drinken, deze ruimte is eveneens niet toegankelijk voor publiek en op de deur staat ook geen embleem camera bewaking.
Het is niet voorzien dat men in deze ruimte camera bewaking uitvoert.
Maar...
Er werd vandalisme vastgesteld aan het automatisch koffie apparaat.
De beheerder wenste de vandaal (terecht) te klissen en plaatste in deze ruimte een kleine camera in de airco.
Deze camera werd niet geregistreerd, er werd ook geen embleem camera bewaking geplaats op de toegangsdeur en het personeel werd ook niet op de hoogte gebracht.
Volgens mij is dat illegaal niet ???
De camera werd ontdekt, het werd doorgegeven aan de vakbond en de camera was de dag nadien reeds verwijderd.
De camera moet er al weken gehangen hebben.
Wat ik wil weten is.
Vraag
1- Is het schending van de privacy van de werknemer.
2- Kan men zo maar willekeurig camera's plaatsen op voor het publiek niet toegankelijke plaatsen, zonder het personeel in te lichten.
Het team investigations dat verantwoordelijk is voor deze camera beweerd en ik schrijf letterlijk......
de gepleegde feiten betreffen een misdrijf omschreven in artikel 528 van het strafwetboek.
Bij nazicht van het dossier is duidelijk dat deze wetgeving in zijn totaliteit werd gevolgd.
Ik heb hier echter een artikel opgevist in een wetgeving dat zegt
4.6.3. Geheime camerabewaking
Geheime camerabewaking is enkel toegelaten bij ernstige aanwijzingen van strafrechtelijke
sanctioneerbare feiten of andere zware inbreuken en indien die bewaking in
overeenstemming met de nationale wetgeving gebeurt.
Wat dit laatste punt betreft, moet er rekening gehouden worden met het Strafwetboek en
het Wetboek van Strafvordering.
Geheime camerabewaking kan ingevoerd worden mits naleving van de voorschriften van
het strafprocesrecht.Dit betekent onder meer dat enkel het Openbaar Ministerie dergelijke
camerabewaking kan (mee) organiseren.
Samenvatting
Tijdelijke en permanente camerabewaking (bijvoorbeeld om het productieproces
te contoleren of om de prestaties van de werknemers na te gaan) zijn slechts
toegestaan onder streng omschreven voorwaarden. Deze voorwaarden moeten
aan de voorafgaande syndicale controle worden onderworpen, en worden best
vastgelegd in het arbeidsreglement. Het gebruik van de beelden moet beperkt
blijven tot het doel waarvoor ze werden gemaakt, en mogen op geen enkele manier
de privacy van de werknemers in het gedrag brengen.
Geheime camerabewaking in het kader van de arbeidsverhoudingen is verboden.
Vraag
3- Zijn zij in fout ?
4- Ik voel mij gekrenkt door wekenlang in het geheim bespioneerd te zijn, waar kan ik klacht neerleggen?
Hartelijk dank