Gegevens op basis van nummerplaat

lbosman
Topic Starter

Gegevens op basis van nummerplaat

#1 , 28 sep 2007 09:48

Na een hevige discussie op de weg, stond de betrokken tegenpartij gisteren plots voor mijn deur met enkele bedreigingen. De persoon in kwestie had dus op basis van mijn nummerplaat mijn adres bekomen. Volgens de persoon in kwestie had de politie deze gegevens zomaar aan hem/haar verschaft. Bovendien staat mijn wagen geregistreerd op naam van een Leasingmaatschappij. Is dit geen schending van de privacy ? Hoe kan iemand zo maar aan mijn adresgegevens geraken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 28 sep 2007 13:42

je kan die man aanklagen
dan moet hij wel zeggen wie zijn boekje te buiten ging
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

j.demoor

#3 , 29 sep 2007 12:54

“Art.4.§1.Persoonsgegevens dienen :...2° voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden te worden verkregen en niet verder te worden verwerkt op een wijze die, rekening houdend met alle relevante factoren, met name met de redelijke verwachtingen van de betrokkene en met de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen, onverenigbaar is met die doeleinden...”(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).

De privacy is er echter niet om (quasi)misdrijven straffeloos te maken of om de wet/decreet openbaarheid van bestuur buiten werking te stellen.

“Art.6.§ 2. De doeleinden waarvoor de persoonsgegevens van het repertorium(van de voertuigen) mogen worden verwerkt, zijn : 1° de strafrechtelijke opsporing en vervolging van misdaden, wanbedrijven en overtredingen;16° de kennisgeving aan de bij een verkeersongeval betrokken partijen, van de identiteit van de verzekeringmaatschappijen die de burgerrechtelijke aansprakelijkheid dekken als gevolg van het gebruik van elk der bij dat ongeval betrokken voertuigen...”(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen.)

Vergelijk : http://wilweerwerk.3goed.be/parkeren/index.htm

Enkel uit ‘een hevige discussie op de weg’ kan niet afgeleid worden of hier voornoemde bepalingen al dan niet van toepassing waren.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”