Foto's / camerabeelden bruikbaar als bewijsmateriaal?

Jan Keulen
Topic Starter

Foto's / camerabeelden bruikbaar als bewijsmateriaal?

#1 , 09 jun 2007 09:08

Beste,
Ik rij dagelijks vele kilometers met de auto en ik maak voortdurend levensgevaarlijke situaties mee op de weg. Motorrijders die aan 140km/u slalommen tussen auto's, automobilisten die rechts inhalen waarna je op je rem moet gaan staan, mensen die de krant lezen achter het stuur, plots voor iemand invoegen zonder richtingaanwijzers, blikjes door het raam smijten die tegen je ruit belanden (rijden aan 90km/u), enz.

Dit begint mij zodanig de voeten uit te hangen dat ik mij afvraag: Als ik ooit een ongeluk krijg, dan kan iemand mooi zijn krant weggooien en dan is het mijn woord tegen het zijne. Hetzelfde met te weinig afstand houden of rechts inhalen, hier is geen bewijs voor.

Stel nu dat ik op mijn dashboard een pda of iets dergelijks installeer die continu beelden registreert (bijv. ??n beeld om de halve seconde). Hiervoor moet ik zelf geen handeling verrichten tijdens het rijden en het neemt niet meer plaats in dan een gps-apparaat. Het is als het ware een beetje een zwarte doos.

Wat zijn nu, volgens de Belgische wetgeving, de mogelijkheden? Kan het dienen als bewijsmateriaal in geval van een ongeluk (bv. om te bewijzen dat ik niet in fout was). Daarnaast, kan het ook dienen om klacht in te dienen tegen iemand die door een zware verkeersovertreding me in gevaar heeft gebracht (zonder dat het tot een ongeluk heeft geleid)?

Bedankt!
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 09 jun 2007 20:02

Kan het dienen als bewijsmateriaal in geval van een ongeluk (bv. om te bewijzen dat ik niet in fout was)
Vermoedelijk kan dit als bewijsmateriaal dienen, en indien ik over dergelijk videomateriaal zou bezitten minstens als overtuigingsstuk trachten in te brengen.
Hier in het rechtsgebied Turnhout staat netjes een video en Tv in de rechtszaal geinstalleerd.

Daarnaast, kan het ook dienen om klacht in te dienen tegen iemand die door een zware verkeersovertreding me in gevaar heeft gebracht (zonder dat het tot een ongeluk heeft geleid)?
Dit lijkt me wat ver gaan. Je zou bij wijze van voorbeeld met je priv? flitstoestel op een brug over de autosnelweg kunnen gaan staan en zo zelf priv? politie militie gaan opstarten om zo het verkeer veiliger te maken (omdat politie tekort schiet in zijn taken). Als je zelf zo een foto met de rekening erbij van vb. 250 euro te betalen in je bus zit met de melding binnnen de 14 dagen betalen of het wordt overgedragen aan de overheid (die meer zal vragen) sta je zo allicht hier op het JF met heel andere vragen ;-)

RR

Jan Keulen
Topic Starter

#3 , 11 jun 2007 14:26

Dit lijkt me wat ver gaan. Je zou bij wijze van voorbeeld met je priv? flitstoestel op een brug over de autosnelweg kunnen gaan staan en zo zelf priv? politie militie gaan opstarten om zo het verkeer veiliger te maken (omdat politie tekort schiet in zijn taken).
RR
Dat zou wel ver gaan ja. :-) Alhoewel het een mooi idee is! Politici zeggen toch voordurend "laten we SAMEN werken aan een veiliger verkeer". Welnu, dit is de perfecte oplossing! Ik haal vast en zeker een dozijn zware overtredingen per dag.

Nee, ik heb het bijvoorbeeld over iemand die rechts inhaalt, en dan op zijn rem gaat staan, wat mij en mijn medepassagier de stuipen op het lijf jaagt (en de kans op hartkwalen verhoogt door de stress die ermee gepaard gaat). Niets zo frustrerend om die vent gewoon te zien ontsnappen terwijl ik mij altijd mooi aan de regels hou.

Reclame

Amedee

#4 , 07 aug 2009 21:53

Interessant idee... kijk eens op www.foutparkeerders.be ? ;-)

Terug naar “Privacy-bescherming”