medisch geheim : ja of neen

klassement
Topic Starter

medisch geheim : ja of neen

#1 , 31 mei 2007 12:29

Kan een werkgever ( overheid ) aan een zieke medewerker ( ambtenaar ) de vraag stellen om door te geven waar hij zich tijdens zijn ziekte bevind ?
Dit om een controle op de afwezigheid van zijn medewerker mogelijk te maken.Het is zo dat het medisch attest van de ambtenaar word doorgestuurd naar het organisme die de controles uitvoert. Op het medisch attest staat ook de vermelding van de tijdelijke verblijfplaats.
https://portal.health.fgov.be/pls/porta ... 0MEDEX.DOC

Volgens mij kan dit niet door de werkgever gevraagd worden aan de ambtenaar. Deze informatie kan medische gegevens bevatten die als ze door een werkgever gevraagd worden een schending van de privacy en medisch geheim inhouden.Voorbeeld :
- een medewerker zit in een psychiatrische instelling --> indien men het adres aan de werkgever moet geven kan de werkgever weten dat de ambtenaar in een instelling zit
- een vrouwelijke medewerker zit in de dienst gynaecologie van een ziekenhuis en dagen later wordt ze overgeplaatst naar de dienst oncologie in een ander ziekenhuis
- een mannelijke ambtenaar zit in een ziekenhuis in de dienst urologie
- en zo kunnen we verder gaan.

Is het niet zo van zodra de werkgever de info waar ik hierboven over spreek opschrijft en doorgeeft er een gebruik is van medische informatie ?

Kan je de wettelijke bepalingen doorgeven ?

Graag een gevolg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 02 jun 2007 12:25

Ik vrees dat u spoken ziet en als gevolg daarvan op spoken jaagt.
Bij mijn weten zijn de ziekteverloven die zich voordoen in het buitenland.. perfekt geregeld via de (verschillende) statuten van de ambtenaren!
Bij het overheidsbedrijf waar ik werkte moest men zich (voor zover ik het mij nog correct kan herinneren) bij terugkomst uit het buitenland annex werkhervatting onmiddellijk aanbieden bij een controlegeneesheer!
Tussentijds moest er uiteraard worden voldaan aan bepaalde klassieke verplichtingen.. en daar is niets mis mee!
Ik wens hierbij te vermelden dat dergelijke ziekteverloven eerder uitzondering dan de regel waren.. en als ze al eens de regel waren.. dan was het veelal in hoofde van iemand die zich geregeld ziek meldde om aan z'n opdrachten te onttrekken!
Er is dus niets abnormaals aan de hand en men gaat u zeker niet komen controleren op honderden of duizenden kilometers van uw dierbaar landje?!

j.demoor

#3 , 02 jun 2007 12:27

?Art.31...? 3. Bovendien mag de werknemer niet weigeren een door de werkgever gemachtigd en betaald arts die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde, hierna controlearts genoemd, te ontvangen, noch zich door deze te laten onderzoeken...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Alhoewel de ArbeidsovereenkomstenWET niet van toepassing is op de ambtenaren,gelden voor hen gelijkaardige (statutaire) verplichtingen om de controlearts te ONTVANGEN.Ontvangen houdt in dat men zijn VERBLIJF meedeelt aan die arts.

?De hierboven vermelde gegevens die het personeelslid overeenkomstig de modaliteiten inzake het toezicht op sommige afwezigheden meedeelt aan MEDEX?(het door u meegedeelde formulier).

Ik neem aan dat geadresseerde MEDEX iemand is die gebonden is door het medisch geheim.Het recht op medisch geheim is bovendien niet absoluut.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

klassement
Topic Starter

#4 , 03 jun 2007 10:08

Ik vrees dat u spoken ziet en als gevolg daarvan op spoken jaagt.
Bij mijn weten zijn de ziekteverloven die zich voordoen in het buitenland.. perfekt geregeld via de (verschillende) statuten van de ambtenaren!
Bij het overheidsbedrijf waar ik werkte moest men zich (voor zover ik het mij nog correct kan herinneren) bij terugkomst uit het buitenland annex werkhervatting onmiddellijk aanbieden bij een controlegeneesheer!
Tussentijds moest er uiteraard worden voldaan aan bepaalde klassieke verplichtingen.. en daar is niets mis mee!
Ik wens hierbij te vermelden dat dergelijke ziekteverloven eerder uitzondering dan de regel waren.. en als ze al eens de regel waren.. dan was het veelal in hoofde van iemand die zich geregeld ziek meldde om aan z'n opdrachten te onttrekken!
Er is dus niets abnormaals aan de hand en men gaat u zeker niet komen controleren op honderden of duizenden kilometers van uw dierbaar landje?!
:!: Mag ik vriendelijk vragen om niet persoonlijk te gaan. Volgens mij is dit niet het doel van deze forum. :!:

Het is namelijk zo dat personeelsleden in het verleden aangeschreven zijn door ??n van de kaderleden met in de brief medische informatie.

Als ik mij niet vergis is de MEDEX in de mogelijkheid de controle uit te voeren. De tijdelijke verblijfplaats ( ziekenhuis ) staat vermeld op het document. Het is tevens de MEDEX die het medisch attest ontvangt.

Het is niet de bedoeling om zich te ontrekken aan de controle het gaat mij hier over de minimale rechten van privacy.

Groetjes,
Klassementje
( minder-valide forumlid en voor vakantie in eigen streek ) :shock: :P

Vaoke

#5 , 04 jun 2007 23:01

Sorry, dat was zeker niet de bedoeling.. het was enkel een poging om duidelijk te maken dat men de daaromtrent bestaande structuren best mag vertrouwen!
Als het al eens fout zou lopen.. dan is dat veelal het gevolg van de profileringsdrang van individuele ambtenaren!

Heye

#6 , 07 jun 2007 02:28

Hallo,

Dit komt van het formulier van uw geplaatste link:

"De hierboven vermelde gegevens die het personeelslid overeenkomstig de modaliteiten inzake het toezicht op sommige afwezigheden meedeelt aan MEDEX, evenals de hierboven vermelde gegevens betreffende de behandelende geneesheer, worden opgenomen in een geautomatiseerde verwerking met als doel het toezicht op de afwezigheden te verzekeren.
De houder van deze verwerking is de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu met zetel te 1060 Brussel, Victor Hortaplein 40, bus 10.
Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens hebben zowel het personeelslid als de behandelende geneesheer het recht mededeling te verkrijgen van de hen betreffende gegevens uit het bestand evenals het recht de verbetering ervan aan te vragen.
Aanvullende gegevens over deze verwerking kunnen bekomen worden bij het door de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer gehouden openbaar register."

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Terug naar “Privacy-bescherming”