Hoekpaal op afscheiding

Axel71
Topic Starter

Hoekpaal op afscheiding

#1 , 08 aug 2012 17:38

Beste,

Ik heb een kleine vraag. We zijn hier pas komen wonen. onze buurman heeft ruzie gehad met vorige eigenaar hier en wil daarom niets met ons te maken hebben, er tegen praten is onmogelijk, hij is onredelijk.
tussen onze percelen is achteraan een draad met houten palen op de scheiding. Nu had ik vanachter om mijn perceel af te sluiten, een draad gespannen en deze vastgemaakt aan de hoekpaal (met krammen). Enkele dagen later zie ik dat deze draad is losgemaakt. Dit moet zeker hij geweest zijn, heeft hier gewoon niets over komen zeggen. Ik ga er ook niet over spreken met hem want zoals boven aangegeven is hij nogal onredelijk en tracht hij gewoon ruzie met ons te zoeken.
Ik wil gewoon weten: ik mag in principe toch gewoon mijn draad hangen aan een hoekpaal die op de scheiding staat, ook al is deze door hem geplaatst, niet? Alvast bedankt voor jullie advies hierover. Mvg, Axel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2012 18:44

Is de scheiding gemeen?
Is het een stedelijke of landelijke omschrijving?
Wat staat in uw akte?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2012 20:08

Als die paal niet gemeen is, mag je daar niets aan vastmaken.

Reclame

j.demoor

#4 , 10 aug 2012 10:23

“Art.552.De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘tussen onze percelen is achteraan een draad met houten palen op de scheiding‘.

Staat de hoekpaal op de scheiding ,m.a.w. OP de grond van beide aangrenzende percelen dan is die paal gemeen.

“Art.662.Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur...”(B.W.).

‘Nu had ik vanachter om mijn perceel af te sluiten, een draad gespannen en deze vastgemaakt aan de hoekpaal (met krammen).’

Mijns inziens bracht u tegen de gemene hoekpaal ‘een werk aan’,zodat in dat geval de toestemming van de andere nabuur vereist was. Zie echter ook art.657 B.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Privacy-bescherming”