Tuin afmaken met privacyscherm/schaduwdoek

tismoeilijk
Topic Starter

Tuin afmaken met privacyscherm/schaduwdoek

#1 , 31 jul 2012 20:41

hallo

we hebben problemen met nieuwsgierige buren en beslisten om een schaduwdoek te hangen aan onze kant.
het is een gemeenschappelijke afscheiding met betonnen palen, zij hebben aan hun kant draad gehangen.

Wij zijn wel huurders. Nu heb ik vanmiddag het doek gehangen en buurvrouw zegt : je moet het eerst aan ons vragen want de draad is van ons. Nu heb ik het doek enkel bevestigd aan een gat in de palen. Dit is toch niet van hen maar gemeenschappelijk (dus van onze verhuurder)?

Ook zit ze te roepen van 'het mag zo hoog niet!', 'we zullen maken dat je het doek moet weghalen', 'onze overbuur is advokaat en die gaat ons wel helpen' 'het hangt op onze eigendom'????? enz enz...

soit. Ik denk toch dat we in ons recht zijn want ik las ergens dat een 'scherm' max 2 m hoog mag zijn en dat is het ook.

buurvrouw heeft er ook een gewoonte van gemaakt om van haar tuin tegen de buren 2 huizen verderop te praten, dus ze kijkt gewoon door onze tuin naar de andere buren.

Wij willen ook wel eens in bikini in de tuin zonnen maar dat kan ook niet want dan lopen zij en haar man zg eens rond in hun tuin (om te gluren natuurlijk). Privacy is ons ook niet gegund en nu is ze kwaad dat de ene kant afgeschermd wordt van de andere buren.

Ze heeft nu ook een stuk van dat schaduwdoek tussen twee palen gescheurd zag ik deze middag...

nu is de vraag : kan zij ons iets maken ? ze riep nl deze middag ook 'ik ga naar de (onze) huisbaas bellen'.

Als onze huisbaas zegt dat het weg moet, geen probleem... maar zij heeft ons niet te zeggen wat we moeten doen.

ik hoor graag wat jullie ervan denken.

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 31 jul 2012 21:05

Een eenvoudige oplossing is om het schaduwdoek aan eigen paaltjes op een aantal cm van de omheining te hangen. Hoogte 2 meter is gewoonlijk toegestaan. Geen gezeur over van wie de draad is of van wie de betonnen palen. En die houten paaltjes kosten nu echt geen fortuin.

Erger is dat mevrouw uw schaduwdoek heeft beschadigd. Ik zou dat gewoon terug aaneennaaien en paaltjes zetten op MIJN stuk grond. (en in de winter haal je het doek er gewoon af als je zin hebt).

tismoeilijk
Topic Starter

#3 , 31 jul 2012 21:08

Een eenvoudige oplossing is om het schaduwdoek aan eigen paaltjes op een aantal cm van de omheining te hangen. Hoogte 2 meter is gewoonlijk toegestaan. Geen gezeur over van wie de draad is of van wie de betonnen palen. En die houten paaltjes kosten nu echt geen fortuin.

Erger is dat mevrouw uw schaduwdoek heeft beschadigd. Ik zou dat gewoon terug aaneennaaien en paaltjes zetten op MIJN stuk grond. (en in de winter haal je het doek er gewoon af als je zin hebt).

dank voor uw snelle reactie.

paaltjes zetten is niet mogelijk, ernaast loopt gewoon een stenen pad zonder grond of wat dan ook.

heb net het schaduwdoek terug vastgemaakt. Eens zien of het morgen nog zo hangt. Indien niet bellen we de wijkagent. Dit kan zomaar niet.

Wij willen gewoon wat privacy. En niet een glurende buur die over de draad hangt binnen te kijken (dat heb ik al met eigen ogen gezien).

Gelukkig hebben we onze hondjes dus in de tuin gaan ze niet snel komen :mrgreen:

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2012 22:28

In een andere posting staat van j.demoor een uitleg over gemene afsluitingen.
In principe is in een stedelijke omgeving de afsluiting tussen tuinen gemeenschappelijk. Vraag dat na bij uw verhuurder. Als de afsluiting ook van de verhuurder (eigenaar) is mag u gerust een doek aan die afsluiting hangen.
Als de afsluiting beschadigd wordt is het een strafbaar feit ( vernieling of beschadiging van stedelijke afsluitingen). Opletten .... vernieling(= onbruikbaarmaking) stedelijke afsluiting ook mis correctioneel terwijl beschadiging afsluiting is overtreding is ..... en dat geeft soms problemen bij de verzekering.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=39006" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2012 13:42

Ben je zeker dat dat draagafsluiting wel 100 % van uw buur is, terwijl de betonpalen gemeenscahppelijk zouden zijn? Door hun konstruktie is het nl niet mogelijk en de palen, en de draad juist op de scheiding te plaatsen. De draad hangt ofwel aan één kant van de palen ofwel aan de andere kant. Ik ben van mening dat, indien de betonpalen gemeenschappelijk zijn, de draad dat ook is. Informeer eens bij uw verhuurder. Mogelijks heeft hij destijds wel de helft van die draad betaald. :D

tismoeilijk
Topic Starter

#6 , 01 aug 2012 13:52

hallo

buurvrouw zei (eigenlijk riep ze) dat we het haar moesten vragen want het was haar draad. De draad is aan hun kant bevestigd , niet de onze. De palen zullen dus wel gemeenschappelijk zijn.
Dat zeildoek heb ik enkel en alleen bevestigd aan de palen (er was reeds een gat in geboord).

Triest is dat ze de andere buren naast ons opstookt. zo van 'dat gaat hier niet lang hangen' , en 'het mag zo hoog niet'... enz enz...

ben eigenlijk wel benieuwd of ze wel naar de huisbaas gebeld heeft en wat hij te zeggen had.
Maar ik ga gewoon zijn reaktie afwachten en als het niet mag zal hij het ons wel laten weten.

Indien we het zeildoek moeten afhalen, gaan we gewoon houten palen in het achterste deel van de tuin zetten en daar dat zeil aan hangen.

Daar kunnen ze niks aan doen en al staan ze op hun hoofd, dat zeildoek gaat er nooit meer weg.

ze moeten maar bij elkander in de tuin gaan zitten ipv door onze de tuinen heen te roddelen en te roepen.

die hebben totaal geen respect voor andermans privacy.

groeten

Turaki

#7 , 01 aug 2012 23:07

Huisbaas mag u dit ook niet verbieden. De enige die hiertegen klacht kunnen indienen zijn uw buren, en zolang u zich aan de wettelijke en gemeentelijke voorwaarden houdt, zal er niet veel mee gebeuren.
Enige wat uw huisbaas u kan meedelen is of de omheining gemeenschappelijk is (u mag er het doek tegen hangen, ongeacht zijn mening daarover) of niet (dan zet u de paaltjes, en trekt u zich ook niets aan van uw huisbaas zijn mening).

tismoeilijk
Topic Starter

#8 , 02 aug 2012 09:51

ze heeft het gisteren opnieuw losgetrokken ! ik heb er een foto van gemaakt (je weet maar nooit waar het goed voor kan zijn).

We bellen vandaag de wijkagent ook op.

als ze verder doet ga ik een rieten scherm kopen en het hangen waar ze het kapot gescheurd heeft. Eens zien of ze dat kapot kan trekken.

Ze zoeken het zelf :mrgreen:

Mariette

#9 , 02 aug 2012 10:29

bamboeschermen zijn sterker dan die rieten (en dan kan je de mooie ronde kant naar je eigen kant hangen).

tismoeilijk
Topic Starter

#10 , 02 aug 2012 10:41

bamboeschermen zijn sterker dan die rieten (en dan kan je de mooie ronde kant naar je eigen kant hangen).

dan zullen we dat maar hangen :lol:

duma

#11 , 02 aug 2012 11:14

Kan er geen klacht ingediend worden tegen het vernielen van eigendom?

Ik zou het daar in ieder geval niet bij laten. Andermans zaken kapot maken, doe je niet.

Vandebos

#12 , 02 aug 2012 11:47

dan zullen we dat maar hangen :lol:

Voor zeil tot een hoogte van 2m is geen vergunning nodig. Riet hangt af van gemeente tot gemeente...

tismoeilijk
Topic Starter

#13 , 04 aug 2012 09:49

hallo

ondertussen de huisbaas gebeld en voor zijn part mogen we een zeil tot achteraan hangen.

Hij heeft hier ook gewoond dus hij kent buurvrouw haar 'manieren'. In het huis naast ons woonden ooit huurders die vertrokken zijn door haar...

en degene met wie ze altijd door onze tuin heen staat te praten is een neef van haar !

dus ze is pisnijdig geworden omdat wij een zeil hangen voor onze privacy en zodoende kan ze niet meer met haar familie praten. Moeten ze maar bij elkaar in de tuin gaan zitten en fluisteren gelijk ze nu doen.

De huisbaas zei zelf als ze het zeil nog kapottrekt dat we foto's moeten nemen (ook gedaan) en de wijkagent verwittigen. Ooit heeft ze onze huisbaas gebeld en met hem achteraan in haar tuin zijn ze gaan loeren omdat we volgens haar het gras niet afgedaan hadden. Gelukkig was het gras net afgedaan toen ze gingen kijken :lol:

kijk, wij laten 'zatte rita' (haar bijnaam nu want naar het schijnt kan ze nogal wat drinken ook) met rust, zij moet ons ook met rust laten. Ons krijgen ze hier niet snel buiten!

wordt hopelijk niet vervolgd... :wink:

Terug naar “Privacy-bescherming”