website - forumreglement

Zavijah
Topic Starter

website - forumreglement

#1 , 27 feb 2007 00:51

beste,

ik heb ergens een website staan met een forum. ik kan onmogelijk heel het forum dagelijks nalezen op illegale inhoud, laster tegen personen, of schendingen tegen auteursrechten en dergelijke. (don't worry, het is gewoon een forum waar dierenliefhebbers gedachten wisselen, dus het risico dat er iemand langskomt met slechte bedoelingen is zoizo al klein, maar toch stel ik vragen over mijn aansprakelijkheid voor het geval dat...)

ik heb een duidelijk zichtbaar forumregelment toegevoegd met vermeldingen:
- elke gebruiker is verantwoordelijk voor de inhoud van zijn gepost bericht, met inbegrip auteursrechten op teksten en andere media.

dekt dit mij als webmaster voldoende?
is dit een juridisch goede manier of verantwoordelijkheden af te wimpelen op anderen ?

ik bedoel, alles staat opgeslagen op mijn website en mijn server. ik ben dan uiteindelijk in het eindbezit van al wat fout zou kunnen lopen, terwijl mijn gebruikers het gepost hebben. loop ik hiermee geen risico?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
webmaster
Beheerder

#2 , 27 feb 2007 08:17

Een Nederlandse collega werd recent aangesproken door een auteursrechten vereniging omdat iemand een afbeelding op zijn forum had geplaatst die beschermd was. Hij is daarvoor aansprakelijk gehouden... (ik zal hem eens vragen of ik zijn vonnis ergens kan consulteren).

Ik heb geen weet van Belgische rechtspraak ter zake, maar ik ga ervan uit dat wanneer je duidelijk aangeeft dat elke gebruiker verantwoordelijk is voor zijn berichten EN reageert op vragen om bepaalde berichten/afbeeldingen te verwijderen je eigenlijk niet aansprakelijk kan gehouden worden.

Zavijah
Topic Starter

#3 , 27 feb 2007 09:24

EN reageert op vragen om bepaalde berichten/afbeeldingen te verwijderen je eigenlijk niet aansprakelijk kan gehouden worden.
dat is juist het probleem. indien ik iets dergelijks zou merken zou ik de gebruiker in kwestie direct aanspreken om het te verwijderen. het probleem is dat ik onmogelijk alles kan controleren, en wil mij op dit gebied dus voldoende veiligstellen.
(ik zal hem eens vragen of ik zijn vonnis ergens kan consulteren).
dat zou interessant zijn eens na te lezen !!!

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”