Gebruik foto op internet

Franciscus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gebruik foto op internet

#1 , 12 mar 2012 18:29

Mag een werkgevers zijn werknemers verplichten om hub foto op het internet te plaatsen.
In kader van een open communicatie werden al foto's intern gebruikt.
Nu kan men met het invoeren van de naam van de werknemer in een zoekmachine ook de werknemer met zijn gegevens en foto oproepen.
Ik heb daar toch mijn vragen rond.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 12 mar 2012 19:34

Ik denk dat dit niet toegestaan is cfr. portretrecht.
Ik zou in elk geval niet tevreden zijn als mijn werkgever zomaar foto's op internet zet. Zeker gezien we toch in een tijdperk leven waarin misnoegde klanten (of leveranciers) al eens publiekelijk (lees op fora, blogs e.d.) durven hun gal te spuwen. Als deze dan zomaar gebruik kunnen maken van beschikbare foto's die bij de medewerker horen is het hek helemaal van de dam.
En we weten intussen allemaal wel hoe moeilijk men de verspreiding van iets kan stoppen op het internet.
Even terzijde, veel bedrijven (waaronder enkele grote spelers op de telecom/internet markt) geven zelf de familienaam van hun medewerkers niet langer vrij ter bescherming van hun privacy. Denk hier dan vooral aan de callcenter/helpdeskmedewerkers die heel vaak dienst doen als slachtoffer om hun frustraties op uit te werken.

Kortom, het zou mij verbazen als de werkgever, in het licht van het grondrecht op privacy en het daaraan gekoppelde portretrecht, dit zonder meer zou mogen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 mar 2012 20:00

klopt. Werkgever mag dit niet tenzij:
- het op een intranet/intern gebeuren gebeurt en redelijkerwijs acceptabel is (bvb bij een groot bedrijf, zodat iedereen weet wie wie is als iemand op een andere vestiging binnenstapt)
- het logischerwijs is dat je als uithangbord dient (CEO van een groot bedrijf die in het jaarverslag van een onderneming staat die publieke informatie moet geven (bvb beursgenoteerd bedrij)

zie ook:
http://www.privacycommission.be/nl/faq/ ... dex-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

katwezel

#4 , 12 mar 2012 21:01

neen , ze moeten hiervoor jouw uitdrukkelijk toelating voor hebben ( gewoonlijk een schriftelijke bevestiging met de vermelding van de geldigheidsdatum ), zelfs als bv de lokale vakbonden hierover een akkoord zouden hebben gemaakt met de werkgever blijft het dus neen

Terug naar “Privacy-bescherming”