Google Street View

WP002
Topic Starter

Google Street View

#1 , 24 nov 2011 16:37

Een theoretisch en hypothetisch vraagje: er wordt bijvoorbeeld bij mij thuis ingebroken, maar de inbreker loopt tegen de lamp. Hij beweert voor de politie dat hij zijn informatie over o.a. het soort slot in mijn deur op Google Street View heeft gevonden. Kan Google daarvoor eigenlijk aansprakelijk worden gesteld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2011 16:49

Heb vandaag al een paar uurtjes op streetview rondgehangen, en ik geloof niet dat iets dergelijke mogelijk is. Daarvoor zijn de details te onscherp bij inzoomen

eylis

#3 , 25 nov 2011 09:41

Bovendien, in heel het google-streetviewdebat over veiligheid ed vergeet men één ding: wat men ziet op google streetview is Géén actuele situatie, dus een professionele dief baseert zich helemaal niet op die beelden om een goede inschatting te maken van de "toegankelijkheid" of de rijkelijke inrichting van een woning. Dat gaat een goede boef aktijd eerst ter plekke bestuderen. In enkele interviews vonden politiewoordvoerders streetview ook misdaadbevorderend. Wel dan weten ze echt niet goed hoe een boef die zijn stiel kent te werk gaat :-)
En wat het verhaaltje van werner betreft: als zo'n boef voor je deur gaat staan ziet hij ook hoe je slot in elkaar zit. En scherp.

Indien google streetview nu met zéér actuele beelden zou werken, kan je hoogstens vermoeden dat carrieredieven het zouden gebruiken om een eerste snelle inschatting en triage van buurten kunnen maken, maar dan moeten ze nog op prospectie hoor.
Een dief heeft ook zijn beroepsmethodiek :-)

Reclame

artemis

#4 , 25 nov 2011 10:17

De beelden uit Antwerpen zijn veelal +2 jaar oud, daar heb ik een aantal duidelijke en onbetwistbare voorbeelden van gevonden.
Ik neem aan dat ze de beelden ooit wel eens zullen actualiseren en dat we dan wel recente beelden zullen te zien krijgen?

eylis

#5 , 25 nov 2011 10:34

welikvermoed dat de beelden altijd ouder dan 1 jaar zullen zijn en wel om de volgende reden: Google streetview is 3 jaar geleden beginnen rondrijden met hun "camerwagentjes" om de beelden te genereren. Dat zal een altijddurende job zijn omdat landschappen nu eenmaal veranderen. Dus er zal altijd een minstens een achterstand blijven van zeg maar 6 maanden en meer.
Maar bovendien hebben ze daar ook over nagedacht en tot de conclusie gekomen dat het veiliger is en op verschillende vlakken ook beter om niet de actuele situatie te publiceren. Hoofdoelstelling is en was het weergeven van woningen, wegen en landschappelijke omgevingen. Niet wiens gordijnen er voor de venster hangen en of er tulpen bloeien in je hof. Daarmee vermijden ze ook een té grote toevloed aan klachten mbt privacy.
Nu ja, als je 2 jaar geleden in je blootje voor het venster stond, en de google-car tufte net voorbij ben je ook voor vrienden en kenissen vereeuwigd...
Moraal van het verhaal:
opgelet! wie in zijn blootje voor het venster paradeert wordt mischien wel gefotografeerd...
Voor wie dat dus vlaggen heeft: het goed nieuws is dat je geblurd kan worden op eenvoudige aanvraag, ook je woning kan volledig onherkenbaar gemaakt worden.
Het ketneken van onze auto voor de deur was op google keurig geblurd zonder dat we het moesten aanvragen.
Niet dat het wat uitmaakt, geen snoodaard die er aan denkt dat karretje te stelen.
Het start zelfs niet eens altijd :-)

kegi

#6 , 26 nov 2011 13:45

Vind dat hier nogal sterk in overdreven wordt. Heb zelf ook eens wat 'speurwerk' gedaan. Heb mezelf op de beelden gevonden. Ondertussen ben ik al 2.6j weg van de plaats waar ik toen woonde, heb andere haarkleur, andere auto,... Dus het zijn geen actuele beelden en vaak ook veel te wazig. Denk niet dat 'criminelen' iets gaan hebben hieraan...

4ringsdude

#7 , 02 dec 2011 09:10

Het is inderdaad allemaal opgeblazen... maar bendes kunnen wel iets vlotter over info beschikken. Of ze dat ook effectief gaan gebruiken is af te wachten. Maar ik mij wel inbeelden dat een snelle blik via street view zaken kan opleveren dat handig kunnen zijn voor dieven. Ze kijken naar vluchtheuvels, vlucht routes en ook naar plaatsen waar ze zich kunnen weg stoppen in geval van. Maar ik denk dat iedere dief die niet gepakt wilt worden ook effectief ter plaats zal komen kijken. Dus de streetview is meer een preselectie van de ongelukkige mensen waar de dieven zullen toeslaan.

Dat er mensen half naakt op streetview staan... so what. Als ze mij hier in short gezien zouden hebben dan hadden ze evenveel gezien als wat mijn buren dagelijks zien. Ja enkel voor mensen die toevallig daar niets te zoeken hadden kan de uitleg moeilijk worden (tegen hun vrouw of vent bijvoorbeeld) maar dan nog is het met de haren getrokken... want idd wanneer werden deze beelden gemaakt. Bij ons juni 2010 want we zien het aan de vorderingen van de werken hier. En bij vrienden was het zelf nog 2009 ergens in de zomer want hun zwembad stond er toen nog.

sniper

#8 , 02 dec 2011 12:11

als ze dit (http://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51. ... 2,,0,20.06" onclick="window.open(this.href);return false;) als vluchtweg gebruiken zullen ze voor een verrassing komen te staan :D
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Privacy-bescherming”