bankgeheim

mijn profiel
Topic Starter

bankgeheim

#1 , 21 nov 2011 15:24

Is een advocaat gemachtigd bij de bank informatie over een rekening op te vragen, zonder dat tegen de titualris van die rekening enige rechtszaak loopt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 nov 2011 18:06

Hangt er van af van wie die rekening is of was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mijn profiel
Topic Starter

#3 , 22 nov 2011 10:31

Een van de erfgenamen laat via een advocaat alle bankrekeningen van de andere erfgenamen controleren om er zich van te vergewissen of er in het verleden geen transacties van de erflater naar (één van) die rekeningen gebeurd zijn.
PS: Niet dat daar enige aanleiding toe is, het is alleen maar heel onaangenaam dat vreemden zomaar in jouw bankrekeningen kunnen rondsnuffelen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2011 11:24

om er zich van te vergewissen of er in het verleden geen transacties van de erflater naar (één van) die rekeningen gebeurd zijn.
.
Dat kan hij toch veel beter en sneller nakijken via de rekeningen van de erflater. Ik dank dat die man onwettelijk bezig is.

roharro

#5 , 22 nov 2011 12:50

om er zich van te vergewissen of er in het verleden geen transacties van de erflater naar (één van) die rekeningen gebeurd zijn.
.
Dat kan hij toch veel beter en sneller nakijken via de rekeningen van de erflater. Ik dank dat die man onwettelijk bezig is.
Ik denk dat het dat is wat er gebeurd is. Een advocat kan zo maar niet op eigenhoutje het bankgeheim laten verbreken...
steeds worden opnieuw vragen "verdraaid" gesteld....vrees ook in dit geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mijn profiel
Topic Starter

#6 , 24 nov 2011 16:10

In België bestaat geen bankgeheim, wel een discretieplicht.
Het Hof van Cassatie stelde in een arrest van 25 oktober 1978, Pas. 1979, I, 237 dat «de toepassing van art. 458 Sw. niet uitbreidbaar is tot diegenen op wie enkel een discretieverplichting rust» en dat «noch de aard van de door de bankier uitgeoefende taken, noch enige wettelijke bepaling aan de bankier de hoedanigheid verleent van een persoon die ertoe gehouden is het beroepsgeheim te eerbiedigen op grond van art. 458 Sw».
Blijft U bij Uw overtuiging dat een bankrekening niet kan ingekeken worden door een derde?

Terug naar “Privacy-bescherming”