herpublicatie uitreksel staatblad geindexeerd in google

Casperd
Topic Starter

herpublicatie uitreksel staatblad geindexeerd in google

#1 , 16 sep 2011 11:32

Hallo,

In april is mijn eenmanszaak failliet gegaan en dit werd zoals gangbaar in het staatsblad gepubliceerd, hier heb ik dus geen probleem mee, waar ik wel een probleem mee heb is dat deze website http://www.onbetaaldefacturen.be/nl/han ... ssementen/" onclick="window.open(this.href);return false; het uittreksel heeft geherpubliceerd en nu mijn naam en adresgegevens simpelweg in google terug te vinden zijn als iemand mijn naam opzoekt, kan dit zomaar? Het lijkt me een vorm van publieke schandpaal om gelinkt te worden aan een website met als domeinnaam onbetaaldefacturen.be en ik kan me voorstellen dat dit problemen kan geven in gevallen waar men mijn kredietwaardigheid gaat onderzoeken zoals bij het sluiten van een huurovereenkomst en vraag me dan ook af of dit geen schending op de privacywet is.

gr. Casper

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 16 sep 2011 11:50

Er zijn tientallen websites (Graydon, Unizo, D&B, Kruispuntbank, financiële instellingen, enz.) die dit soort van informatie publiceren, gebruiken en/of ten gelde maken. Wat in het Staatsblad verschijnt is publieke informatie. Zelfs zonder deze websites zou de informatie nog te raadplegen zijn. Zolang het gaat om het louter informeren, is er geen probleem.

Casperd
Topic Starter

#3 , 16 sep 2011 12:19

Met die databanken heb ik niet echt een probleem, die worden toch niet geindexeerd in google, het gaat specifiek over de vermelde website, ik lees ergens:
"Wie bedrijfsmatig of langs geautomatiseerde weg persoonsgegevens verzamelt, moet hiervan melding doen bij het CBP. Doet een bedrijf dit niet, dan kan het CBP een boete tot 4.500 euro opleggen."

De gegevens op vernoemde website zijn geen letterlijke kopijen uit het staatsblad maar de gegevens zijn op een gestructureerde en geautomatiseerde manier verwerkt, kan ik er dan vanuit gaan dat als zij geen toestemming hebben van de CBP, ik kan eisen de gegevens van hun website te schrappen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2011 13:05

Op de site van unizo kan je ook deze gegevens raadplegen net zo goed kruispuntbank.
Deze zijn ook voor iedereen toegankelijk.

Terug naar “Privacy-bescherming”