Callcenter Telefoongesprekken opnemen

blacktipp
Topic Starter

Callcenter Telefoongesprekken opnemen

#1 , 19 apr 2011 14:46

Beste

Graag had ik geweten of mijn baas mijn telefoongesprekken die ik voer met klanten kan opnemen zonder mijn toestemming.
Eerst zeiden ze dat ik iets moest tekenen om toestemming te geven, maar nu is blijkbaar die wetgeving aangepast en kunnen
ze gesprekken opnemen zonder mijn toestemming onder bepaalde voorwaarden.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 19 apr 2011 16:12

Het opnemen van telefoongesprekken is nooit verboden geweest.

‘Hij die een telefoongesprek voert kan het recht op eerbiediging van zijn privéleven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling niet inroepen t.a.v. de deelnemer aan dit gesprek, daar hij zelf deze deelnemer deelachtig maakt aan het voorwerp van dat recht (art. 17.1 BUPO) ’[Cass. ARP990235N,9 januari 2001 (N. t. S.),Juristenkrant 2001-25,5,Computerr.(Ned.) 2001,199,noot DUMORTIER,J.].
Zie zonodig ook : VANNESTE,F., Het opnemen van eigen telefoongesprekken en de eventuele bijstand hierbij van de politie, R.W.2007-08,108-112, Noot onder Antwerpen 29 juni 2004 (J./O.M.).

Ook dit nog als uitbreiding ... Een opgenomen gesprek tussen twee personen (uzelf en dus iemand anders), dat opgenomen is met een dictafoon kan dus later als bewijs worden gebruikt tegen deze andere persoon.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Fore

#3 , 19 apr 2011 17:22

telt dit wel als een derde dit opneemt?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Turaki

#4 , 19 apr 2011 21:14

Bij callcenters is het de gewoonte dat supervisors regelmatig meeluisteren, zonder zich te mengen, als kwaliteitscontrole. Dit wordt ook altijd duidelijk gemaakt, en staat normaal in het arbeidsreglement. Of dit voldoende is om als "deelnemer" beschouwt te worden...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2011 22:04

Men loopt soms iets te ver met privacy.... in arbeidsomstandigheden dus om bepaalde zaken te meten wel toegelaten. Maar steeds in arbeidsreglement EN melding privacycommissie

j.demoor

#6 , 21 apr 2011 09:05

26 APRIL 2002. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 81 van 26 april 2002, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de controle op de elektronische on-linecommunicatiegegevens.

U kan deze CAO wellicht analogisch toepassen. Zie vnl. art.5(finaliteitsbeginsel) en art.6(proportionaliteitsbeginsel).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Privacy-bescherming”