privacy

enkidoe
Topic Starter

privacy

#1 , 28 okt 2010 21:40

simpele vraag; mag een ziekenhuis informatie opvragen (en krijgt zij die info) bij een ziekenfonds over een factuur en dan met name of deze factuur door een patient bij het ziekenfonds is ingediend indien de patient de factuur niet betaald heeft aan het ziekenhuis?

dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 okt 2010 21:54

Ja.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

enkidoe
Topic Starter

#3 , 29 okt 2010 09:22

onderbouwing??? ja alleen is niet voldoende. Ik kan zelf niets in wetboeken vinden, laat staan dat ik een casus hierover vind

Reclame

JPV

#4 , 29 okt 2010 12:09

een simpele vraag krijgt een even simpel antwoord :)

(ik ken de juridische onderbouwing niet, dus kan niet concreet antwoorden)

ganapathi tantra

#5 , 29 okt 2010 16:55

ik vind dat zulke vragen ergens een voedingsbodem hebben.
verder heb ik ook al onbetaalde facturen gehad met als argument dat de subsidiering nog niet in orde was
enerzijds moet ik mij daar niks van aantrekken ik doe geen zaken met de subsidierende instantie ander zijds
kan ik wel enig begrip voor opbrengen. In dit geval heb ik toch via een kennis eens navraag kunnen doen over de
toestand van die subsidiering en ik kreeg een verrassend antwoord. Mocht ik dan doen ? Waarschijnlijk niet maar
het kon mij ook niet veel schelen en had geen verdere scrupules meer De maandag daarop heb ik laten dagvaarden
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roharro

#6 , 29 okt 2010 17:24

onderbouwing??? ja alleen is niet voldoende. Ik kan zelf niets in wetboeken vinden, laat staan dat ik een casus hierover vind
Waarom zouden ze dat niet mogen vragen? Het medisch geheim wordt hier geen geweld aangedaan.
Bij ziekenhuis opname tekent men ook voor akkoord met een waslijst van voorwaarden. Ik heb het nog nooit volledig nagelezen en heb geen exemplaar bij de hand, ik weet wel dat daar ook instaat wat ze mogen doen ingeval van niet-betaling van rekeningen. En door te tekenen gaat men daarmee akkoord.
Trouwens met het e-health systeem gaat dit alles nog veel transparanter worden.
Laatst gewijzigd door roharro op 29 okt 2010 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 okt 2010 18:57

In de veronderstelling dat u de factuur hebt ingediend en reeds de terugbetaling hebt ontvangen van het ziekenfonds en u betaald na maning het ziekenhuis niet dan zou het wel eens kunnen dat het ziekenhuis u strafrechtelijk zou kunnen gaan vervolgen. Ergens staat dat men bij bepaalde categorieen verplicht is van de attesten af te leveren zonder betaling en dat patiënt eerst het geld bij het ziekenfonds mag gaan ophalen.

gewoon om hun dossier sterker te maken dat u onwillig bent

ganapathi tantra

#8 , 29 okt 2010 19:35

Sterk uitgedrukt Franciscus daarom dat ik er een vergelijkend verhaaltje van maakte.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus

#9 , 30 okt 2010 10:45

sterk ...er staat 'zou wel eens kunnen.... zou kunnen gaan'.
Opletten met zo'n zaken dus eerst heel goed nakijken en dan pas reageren.

VB bepaalde openbare besturen hebben de mogelijkheid om via gemachtigde ambtenaar INEENS een dwangbevel uit te schrijven .
Een dwangbevel is een door de stadsontvanger uitgevaardigd betalingsbevel dat uitvoerbaar werd verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Dit betalingsbevel heeft dezelfde kracht als een vonnis en kan zonder verdere tussenkomst van de rechter worden uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder.

enkidoe
Topic Starter

#10 , 30 okt 2010 13:18

maar dan nog vraag ik mij af of een ziekenhuis kan en mag navragen bij een mutualiteit of een factuur vergoed is en of er vanuit het ziekenfonds een veprlichting is om te antwoorden. In het kade van privacywetgeving lijkt het mij dat een ziekenhuis dit niet mag en kan.

Sirius legal
Contacteer: Website

#11 , 30 okt 2010 14:18

De privacywetgeving verbiedt helemaal niet om informatie te vragen aan wie dan ook.

De privacywetgeving verplicht alleen degene die informatie verzamelt en verwerkt om bepaalde verplichtingen in acht te nemen (bvb uw voorafgaande toestemming bekomen voor de verwerking, u een recht op inzage en correctie van uw informatie geven, aangifte doen bij de privacycommissie over de verwerking, ...).

Concreet voor uw vraag over ziekenfondsen heb ik niet onmiddellijk een antwoord, aangezien hier hoogstwaarschijnlijk specifieke regels uit de sociale zekerheidswetgeving meespelen, maar dit kan wel ongetwijfeld wel geverifieerd worden.

Franciscus

#12 , 30 okt 2010 14:23

Als het een openbaar ziekenhuis is neem dan eens contact op met hun ombudsdienst
Idem dito stel de vraag aan uw ziekenfonds

Terug naar “Privacy-bescherming”