Lezen van chat geschiedenis van kameraad

inter1
Topic Starter

Lezen van chat geschiedenis van kameraad

#1 , 21 aug 2010 23:01

Hallo,

Heb een 2 maanden geleden mijn laptop uitgeleend aan een kameraad, waarop hij met mensen heeft gepraat op skype. toen ik de laptop terugkreeg heb ik gezien dat die gesprekken nog altijd zichtbaar waren en dat hij nog steeds aangemeld was. Uit nieuwsgierigheid ben ik hierin beginnen lezen. Daar is hij achtergekomen en dreigt nu met klacht neer te leggen in de zin van 'schending van de privacy'. Ik weet dat dit fout was, maar ben ik strafbaar?

mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 22 aug 2010 14:21

Het is uw laptop, dan had hij maar zo slim moeten zijn om die berichten niet te bewaren of te wissen bij teruggave van de laptop.
Als je gaat skypen op een openbare pc in een bibliotheek en je wist die gegevens niet, ga je die bibliotheek of een andere toevallige bezoeker dan ook aanklagen? Ik dacht het niet :mrgreen:

Je kameraad heeft geen poot om op te staan.

Tmespreu

#3 , 25 aug 2010 16:36

Moet het antwoord niet iets genuanceerd worden overwegende dat er een schending van het communicatiegeheim kan worden ingeroepen?

Indien deze gesprekken een privé inhoud hadden is dit een inbreuk op een persoonlijkheidsrecht, indien niet privé kan dit alsnog als objectieve situatie gesanctioneerd worden..

Indien je de gesprekken zou verspreid hebben en de persoon hierdoor schade leidt en aldus een aquiliaanse fout voorhanden is kan hij bijkomend nog een schadevergoeding pogen te halen op basis van 1382..

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2010 16:41

Het feit dat je het gelezen hebt - is uw laptop is volgens mij geen misdrijf.
Het feit dat hij het te weten is gekomen ---dat wil zeggen dat u bepaalde zaken hebt (rond)verteld DAT is/kan wel vervolgbaar zijn als 'laster en eerroof' .
Communicatiegeheim .... het briefgeheim is tgo de postinstellingen niet tgo iets wat op mijn PC staat.

Kameraad heeft ook niet zorgvuldig omgesprongen met de gegevens ... maar u dient ze wel geheim te houden.

Ofwel had u ze kunnen wissen zonder iets te zeggen of wel had u hem de klus laten klaren.

Vandebos

#5 , 25 aug 2010 16:53

Jaarlijks passeren enkele 100den laptops met problemen mijn handen waarbij er maar al te vaak gegevens van het defecte toestel naar een vervangtoestel dienen gekopieerd te worden. Met de regelmaat van de klok kom ik hierbij talloze privégegevens tegen (wat kan gaan van standaard sollicitatie brieven bij andere bedrijven tot zeer gevoelige financiële informatie tot foto en filmmateriaal dat niets maar dan ook niets aan de verbeelding overlaat...). Zolang hierbij geen criminele feiten worden vastgesteld ben je in ieder van dergelijke situaties gebonden uiterste discretie te vertonen. ( Wat soms wel moeilijk is als de gebruiker in kwestie naast je zit en beiden zich op hetzelfde moment realiseren wat je nu in feite aan het transfereren bent... Blozen kan in een verrassend aantal tinten)

Horen, zien en zwijgen is in dergelijke gevallen een absolute must.

Tmespreu

#6 , 25 aug 2010 16:55

Communicatiegeheim .... het briefgeheim is tgo de postinstellingen niet tgo iets wat op mijn PC staat.
Het communicatiegeheim betreft meer bepaald vertrouwelijke boodschappen doorgegeven via brief, telefoon, telex, radio, fax , computer(e-mail,internet) e.d. (cfr. Prof. Dr. E. Guldix

Vandebos

#7 , 25 aug 2010 17:20

Maar verbiedt het communicatiegeheim niet enkel het onderscheppen van boodschappen en niet wat er gebeurt met reeds aangekomen boodschappen? cfr de open brief op tafel en de keukenmeid...

Tmespreu

#8 , 25 aug 2010 17:26

Idd, onderschepping, mededeling, beluistering en onthulling aan 3en.

Sorry voor de iets te snelle reactie (van een overenthousiaste Rechten student) :oops:

Terug naar “Privacy-bescherming”