Ongewild gezicht van nationale reclamecampagne

TheDuke
Topic Starter

Ongewild gezicht van nationale reclamecampagne

#1 , 10 mar 2010 17:14

----------------------
Laatst gewijzigd door TheDuke op 16 mar 2010 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 10 mar 2010 17:43

Er bestaat zoiets als portretrecht. En ja, je kan daar bezwaar tegen maken en zelfs een schadevergoeding afdwingen als foto's waar jij opstaat gebruikt worden.

Alles zal afhangen van de manier waarop die foto's werden gemaakt (doelbewust of toevallig) en of je voldoende werd ingelicht (schriftelijk) over wat er met die foto's zou kunnen gedaan worden; en of je al dan niet afstand hebt gedaan van je rechten.

Probleem is natuurlijk dat je al vijf jaar geen enkel bezwaar hebt gemaakt tegen het eerdere gebruik van de foto's. Dat pleit in jouw nadeel en in het voordeel van de universiteit.

(gaat het toevallig om een hogeschool uit A. die vorig jaar van naam is veranderd?)

TheDuke
Topic Starter

#3 , 11 mar 2010 21:04

------------------------
Laatst gewijzigd door TheDuke op 16 mar 2010 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor

#4 , 12 mar 2010 10:59

“Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden.”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#5 , 12 mar 2010 11:21

Het probleem voor haar blijft: al 5 jaar is zij op de hoogte van het gebruik van haar foto voor allerlei campagnes/publiciteit/communicatie/website, ... en heeft zij daar nooit enige problemen rond gemaakt en heeft het dus in zekere zin stilzwijgend toegestaan. Het gebruik van de foto is nog steeds niet verandert (publiciteit voor de school), wel de omvang: "buiten de schoolpoort". Het is niet zo dat de fotograaf of de school de foto doorgeven of doorverkopen aan andere bedrijven die niets met de school te maken hebben.

En dat zal ook het argument zijn van de school.

De campgane stopzetten zal volgens mij al niet meer kunnen. Het enige dat ze nog zou kunnen vragen/eisen is dat haar foto in de toekomst niet meer wordt gebruikt en vernietigd of dat er voortaan een vergoeding wordt betaald.

TheDuke
Topic Starter

#6 , 11 apr 2010 13:16

Momenteel heb ik een aantal vergaderingen gehad met de school waardoor mijn foto gebruikt wordt. Deze begonnen goed maar draaiden uit op een dreigement van een grote advocatenfirma in Brussel, TaylorWessing.

Hun advies is, laat het vallen of we procederen tot je er financieel onderdoor gaat. Ze willen wel een aantal toegevingen doen onder het motto "wegens gebrek aan loyaliteit aan de instelling waar je toch zelf deel van uitmaakt", maar leggen zichzelf de deadline van 30 juni op... tegen dan is hun campagne die verschillende infodagen vóór deze datum aankondigd toch verstreken.

Wat kan ik doen? Deze foto moet weg, koste wat het kost.

Is het mogelijk om daarvoor bijvoorbeeld een bevelschrift te laten afleveren door een gerechtsdeurwaarder? Geld is echter geen onderdeel van wat ik wil... enkel de verwijdering van de affiches, de foto op de website en dat mijn foto niet meer verder gebruikt wordt op de nieuwe druk van hun publicaties!

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 apr 2010 14:03

Hun advies is, laat het vallen of we procederen tot je er financieel onderdoor gaat.
Wat een hoogstaand juridisch argument! Lijkt me een antwoord dat op hun zwakke positie wijst.
Andere mensen op het forum met kennis van strafrecht kunnen misschien adviseren of het zin zou kunnen hebben om klacht bij politie in te dienen wegens inbreuk op privacy.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rebel-with-a-cause

#8 , 11 apr 2010 14:19

Hun advies is, laat het vallen of we procederen tot je er financieel onderdoor gaat.
Het horen/lezen van zo'n uitspraken werken bij mij als een rode lap op een stier!
Ik zou hen het vuur aan de schenen leggen! Laat ze maar procederen, dan vraag jij een grote schadevergoeding voor elke dag dat ze 'misbruik' maken.

bartvdv

#9 , 11 apr 2010 18:07

Ik vraag mij dan wel af wat jij hebt gevraagd, gezegd of geëist om zo een uitspraak van een 'groot advocatenbureau' uit te lokken.

In ieder geval laat ik mij niet makkelijk intimideren.

Vandebos

#10 , 11 apr 2010 18:49

Heeft iemand er al eens aan gedacht om hier hoger mee gaan dan de school zelf? Uiteindelijk zijn er instellingen die deze school dienen te subsidiëren.

Uw klacht richten naar de inrichtende instellingen tesamen met een volledig verslag van de situatie tot op heden zal meer inslag hebben dan onderhandelingen met de school zelf.

Een beetje extra publiciteit van kranten waaruit blijkt dat school X de privacy rechten van haar studenten niet respecteert zelfs niet nadat deze daar expliciet om verzoeken lijkt me een machtig zwaard tegen een dure wervingscampagne en kan het gehele nut ervan in een paar krantenartikels teniet doen. In komkommertijd kan er zelfs regionale tv aan te pas komen... en dat is nu net wat de school in kwestie zal kunnen missen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 apr 2010 17:57

Is daar ooit iets getekend ?... staat daar in .. In de school en niet daarbuiten.
Is daar een vergoeding voor betaald?
Bij getekend is het niet nakomen van een contract en dus geen zaak voor de politie.
Bij niet getekend - wie had ook portretrecht - fotograaf?...probleem al 5 jaar niet gereageerd.... daar gaat parket geen tijd in steken vermoed ik.
In antwerpen kan je gratis juridisch advies bekomen bij een juridisch infopunt ( via het justitiehuis).

Terug naar “Privacy-bescherming”