jaloerse afgunstige buurman gaat te ver

fran123
Topic Starter

jaloerse afgunstige buurman gaat te ver

#1 , 27 feb 2010 12:51

mijn zoon heeft een tijd geleden een huis gekocht , dat de buurman ook wou kopen , nu horen we via via andere mensen dat de buurman over mijn zoon roddelt , we hebben daar geen bewijzen van , want het is hun woord tegen het zijne , maar nu onlangs ging ik bij de bank langs en de bankier riep mij even terzijde , onze bankier is ook de bankier van mijn zoon namelijk

dat buurman van mijn zoon bij hem langs geweest was , en gevraagd had hoe mijn zoon dat huis gekocht heeft , of hij dat betaald had met cheque enz enz , de bankier vond de buurman erg verbaal brutaal en heeft de buurman er opgewezen dat er een bankgeheim is en hij dat niet zomaar mag vertellen

kan dat zomaar ? ik was kwaad toen ik het hoorde , ik vind dat die buurman tever gaat , wij laten hem gerust , en denken de bui zal wel eens overwaaien , maar blijkbaar blijft hij stoken , we hebben echter geen enkel bewijs ook willen wij de bankier niet als getuige oproepen het liefst laten wij alles gerust en niet voor de rechtbank , maar zou er geen mogelijkheid zijn om de buur toch te doen inzien dat hij te ver gaat , of zal alles toch wel koelen zonder blazen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 27 feb 2010 15:16

Moeilijk hè: sommige mensen stoppen na een tijdje, anderen geraken nooit hun frustraties kwijt.

Vraag is of met die man onder vier ogen te praten valt om hem duidelijk te maken dat u weet wat hij heeft gedaan, en of hij daar wil mee stoppen. Zoniet zal u verdere stappen ondernemen en klacht neerleggen. (dreigen met over hem ook een boekje te zullen opendoen, zal enkel nieuwe reacties uitlokken). Als dat een optie is, zou ik dit in eerste instantie proberen.

Dat u geen bewijzen heeft zou ik me in deze fase niet te veel aantrekken. Zulke zaken gaan toch wel echt ver, en de politie weet ook wel dat u niet zomaar bij hen langs komt om over die bankaffaire te praten, temeer daar de bankbediende ook nog in het spel is. Ik denk niet dat ze gaan denken dat u liegt als u een klacht zou neerleggen wegens laster en eerroof. (eventueel kan de wijkagent eens langsgaan om hem te verzoeken daar mee op te houden - u moet zeker zeggen wat de aanleiding tot zijn frustratie is). Wat hij aan de bankier heeft gevraagd, is een regelrechte inbreuk op de privacy!

Desnoods kan u ook nog hem in verzoening oproepen bij de vrederechter denk ik: die is bevoegd voor burenruzies, dus ook voor inbreuken op privacy meen ik. (misschien nog op andere gronden?)
Plus est en vous

wolf2

#3 , 28 feb 2010 09:45

Ter info: elke aankoopakte van een onroerend goed is openbaar. En elke akte bevat de prijs en de wijze van betaling.

Reclame

3399AAaa

#4 , 28 feb 2010 13:44

Ter info: elke aankoopakte van een onroerend goed is openbaar. En elke akte bevat de prijs en de wijze van betaling.
Mag je die dan zonder enig belang aan te tonen gaan opvragen bij de hypotheekbewaarder? (nog nooit van gehoord.....; is daar een wetsartikel van?)
Plus est en vous

wolf2

#5 , 28 feb 2010 16:04

Geen belang vereist:

Hypotheekwet Art. 127. De hypotheekbewaarders zijn gehouden getuigschriften af te geven, waarbij worden vastgesteld de overgangen en de toekenningen van zakelijke rechten, alsook de huurcontracten, toegestaan door alle personen, aangewezen in de schriftelijke vorderingen welke hun te dien einde worden gedaan.
Zij zijn eveneens gehouden aan ieder die erom verzoekt, afschrift te geven van de bestaande inschrijvingen of overschrijvingen, ofwel getuigschriften waarbij wordt vastgesteld dat er geen bestaan.
Ongeacht de dagtekening van de akte en van de overschrijving ervan, zijn zij gehouden de akte bedoeld in artikel 577-4, § 1, van het Burgerlijk Wetboek, en de wijzigingen ervan, in het getuigschrift te vermelden.

Terug naar “Privacy-bescherming”