Mag een verhuurder zonder toestemming doorgeven aan een nieuwe huurder?

Karel67
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag een verhuurder zonder toestemming doorgeven aan een nieuwe huurder?

#1 , 10 aug 2024 22:16

Er is recentelijk een nieuwe huurder komen inwonen in het appartementsgebouw waar ik woon en ik werd plotseling door een gsmummer die ik niet me bekend overkwam opgebeld omdat mijn wagen blijkbaar de verhuiswagen blokkeerde.
Het bleek de nieuwe huurder die "mijn nummer van de huisbaas heeft gekregen".
Mag mijn huisbaas zonder mijn toestemming mijn gsm-nummer zomaar doorgeven? Is dit een in inbreuk op de GDPR-wetgeving?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A

#2 , 11 aug 2024 07:09

GDPR of AVG gaat over het beheer van persoonsgegevens door organisaties in de breedste zin: bedrijven, maar ook scholen, verenigingen, …

Een syndicus zal hier uiteraard ook onder vallen, maar een particuliere verhuurder zelfs met veel fantasie niet.

Had u dan liever dat uit principe uw wagen werd weggesleept?

Karel67
Topic Starter

#3 , 11 aug 2024 19:53

GDPR of AVG gaat over het beheer van persoonsgegevens door organisaties in de breedste zin: bedrijven, maar ook scholen, verenigingen, …

Een syndicus zal hier uiteraard ook onder vallen, maar een particuliere verhuurder zelfs met veel fantasie niet.

Het betreft hier een professionele verhuurder.
Is dit een inbreuk op de GDPR-wetgeving?

Daar gaat het hier niet om.

Reclame

Freec

#4 , 11 aug 2024 20:37

Waarmee doet je huisbaas dan wel goed? Naar mijn gevoel, is het nr gegeven met de beste intenties,
Welke problemen ervaar je nu?

Karel67
Topic Starter

#5 , 11 aug 2024 20:59

Waarmee doet je huisbaas dan wel goed? Naar mijn gevoel, is het nr gegeven met de beste intenties,
Welke problemen ervaar je nu?
Kan iemand hier a.u.b. inhoudelijk reageren en hun persoonlijke meningen voor zichzelf houden?
Is dit een inbreuk op de GDPR-wetgeving?
Dank.

Thomas_A

#6 , 11 aug 2024 21:52

Dat kan u afleiden uit mijn eerste antwoord.

Wat de gevolgen in de praktijk zijn en hoe een eventuele klacht behandeld wordt, vertel ik volgende keer wel aan een aan respectvollere TS.

Als u betaalt voor advies, mag u zoveel eisen stellen als u wil in verband met het antwoord.

Freec

#7 , 11 aug 2024 21:59

Nee, dit is geen inbreuk

Voor zo’n gevallen heeft nu net de verhuurder een telefoonnummer nodig. Om snel te kunnen schakelen bij problemen... en dat heeft hij ook gedaan.
Met een klein beetje nadenken, was je ook wel zover gekomen.

Franciscus

#8 , 11 aug 2024 22:35

De verhuurder had zelf best naar de huurder gebeld.
Hoe kan uw wagen de verhuiswagen blokkeren... meestal staat men in de weg van de verhuiswagen.....?
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 79#page=33
De definitie van persoonsgegevens staat in artikel 4, lid 1, AVG.
Voorbeelden persoonsgegevens

Er zijn veel soorten persoonsgegevens. Voor de hand liggende persoonsgegevens zijn iemands naam, adres, telefoonnummer en pasfoto. Maar persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld ook informatie over wat iemand op internet koopt, of iemand allergieën heeft en beelden van een bewakingscamera waar iemand herkenbaar op staat.

Sommige persoonsgegevens gaan direct over iemand (directe persoonsgegevens). Daarnaast zijn er gegevens die niet direct over iemand gaan, maar die wel naar die persoon te herleiden zijn (indirecte persoonsgegevens). Het gaat dan om gegevens die in combinatie met andere gegevens iets zeggen over een persoon. Zo kan bijvoorbeeld een IP-adres een persoonsgegeven zijn.

Karel67
Topic Starter

#9 , 11 aug 2024 23:31

De verhuurder had zelf best naar de huurder gebeld.
Hoe kan uw wagen de verhuiswagen blokkeren... meestal staat men in de weg van de verhuiswagen.....?
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 79#page=33
De definitie van persoonsgegevens staat in artikel 4, lid 1, AVG.
Voorbeelden persoonsgegevens

Er zijn veel soorten persoonsgegevens. Voor de hand liggende persoonsgegevens zijn iemands naam, adres, telefoonnummer en pasfoto. Maar persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld ook informatie over wat iemand op internet koopt, of iemand allergieën heeft en beelden van een bewakingscamera waar iemand herkenbaar op staat.

Sommige persoonsgegevens gaan direct over iemand (directe persoonsgegevens). Daarnaast zijn er gegevens die niet direct over iemand gaan, maar die wel naar die persoon te herleiden zijn (indirecte persoonsgegevens). Het gaat dan om gegevens die in combinatie met andere gegevens iets zeggen over een persoon. Zo kan bijvoorbeeld een IP-adres een persoonsgegeven zijn.
Eindelijk iemand met een inhoudelijk antwoord i.t.t. de fragiele ego's van hierboven.

Dank. Ik had mijn huisbaas reeds schriftelijk laten weten dat de nieuwe huurder conform de lokale wetgeving een parkeerverbod dient aan te vragen.
Mijn wagen stond geparkeerd op onze oprit dus niet op de openbare weg.
Desondanks heeft mijn huisbaas mijn gsm-nummer zonder mijn toestemming doorgespeeld aan de nieuwe huurder.
De nieuwe huurder in kwestie heeft me zelfs gebeld, goed wetende wie ik was en uiteraard waar ik woon in het gebouw.
Dit lijkt me toch een inbreuk op de GDPR-wetgeving?

Karel67
Topic Starter

#10 , 11 aug 2024 23:32

Nee, dit is geen inbreuk

Voor zo’n gevallen heeft nu net de verhuurder een telefoonnummer nodig. Om snel te kunnen schakelen bij problemen... en dat heeft hij ook gedaan.
Met een klein beetje nadenken, was je ook wel zover gekomen.
Nogmaals, gelieve inhoudelijk te willen reageren, bv. met bronnen, of niet te willen reageren.
Dank.

Karel67
Topic Starter

#11 , 11 aug 2024 23:34

Dat kan u afleiden uit mijn eerste antwoord.

Wat de gevolgen in de praktijk zijn en hoe een eventuele klacht behandeld wordt, vertel ik volgende keer wel aan een aan respectvollere TS.

Als u betaalt voor advies, mag u zoveel eisen stellen als u wil in verband met het antwoord.
Neen, dit valt helemaal niet af te leiden uit uw antwoord.

Jezus Christus, kan men hier a.u.b. gewoon antwoorden op een juridische vraag zonder emotioneel te reageren?
Dank.

LeenW

#12 , 11 aug 2024 23:44

Hier mag denk ik een slotje op gezien de verwijten over en weer vliegen.

Terug naar “Privacy-bescherming”