Illigale traceer-unit in bedrijfswagen

Roadrunner
Topic Starter

Illigale traceer-unit in bedrijfswagen

#1 , 25 jan 2009 17:34

Mijn werkgever (ex ondertussen) heeft me zeker 10 maand illigaal
laten traceren. Op een bepaald moment confronteerde hij me met een LEUGEN. Hij zij dat ik een bezoek niet had gedaan want mijn wagen was blijven staan voor de deur. Ik maakte hem duidelijk dat ik wél degelijk gegaan ben. Hij ontkende dat en gooide in mijn gezicht dat hij me had laten volgen. Mijn repliek was dat zijn spionnen beter werk moesten doen want dan zou hij gezien hebben dat ik mijn wagen voor mijn deur parkeerde en te voet naar de afspraak ging een paar minuutjes van mijn huis. Ettelijke malen de afgelopen maanden had mij me laten volgen en werd ik "gezien" op verschillende plaatsen. Zo werd ik tijdens ziekteverlof "gezien" in het BUITENLAND. Dat ik vlak aan de Nederlandse grens woon en naar de drogist ging om vitamines te halen én dat ik een briefje had dat ik mocht buitenkomen én dat er een afspraak is dat als we in het "buitenland" rijden onze eigen brandstof moeten betalen (die ik zéér strikt naleef) was bijkomstig voor hem.

Ik heb bewijzen dat er niets in ons contract staat van zo'n traceersysteem (ook niet van een antidiefstalsysteem) én ettelijke malen ontkende hij de aanwezigheid van zo'n systeem (ook bewijzen van).

Mijn vraag is: wat moet ik nu doen? Ik wil een klacht indienen maar waar kan ik daar voor naartoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 26 jan 2009 08:02

Ik vermoed dat je het hier over een GPS systeem hebt. Als het de wagen van je werkgever is, heeft hij dat recht volgens mij. Het is mogellijk dat hij je dat wel eerst moet melden.

Nu spreek je hier steeds van "mijn" wagen; in dat geval snap ik niet hoe hij dat in jouw wagen heeft kunnen installeren zonder dat je dat wist. In dat geval kan je dat sowieso detecteren en ineens confiskeren of officieel laten vaststellen vooraleer je een klacht indient. Want in feite zou dat betekenen dat hij je nog altijd kan volgen, en is dat dus een zware inbreuk op de privacy. In elk geval mag hij niets op je wagen installeren zonder jou toetemming.

Ik vermoed trouwens dat het hier om het eerste scenario gaat, maar begrijp dan niet waarom jullie spreken van "mijn" wagen, terwijl het in feite die van je werkegver is

Roadrunner
Topic Starter

#3 , 26 jan 2009 09:09

Ik vermoed dat je het hier over een GPS systeem hebt. Als het de wagen van je werkgever is, heeft hij dat recht volgens mij. Het is mogellijk dat hij je dat wel eerst moet melden.

Nu spreek je hier steeds van "mijn" wagen; in dat geval snap ik niet hoe hij dat in jouw wagen heeft kunnen installeren zonder dat je dat wist. In dat geval kan je dat sowieso detecteren en ineens confiskeren of officieel laten vaststellen vooraleer je een klacht indient. Want in feite zou dat betekenen dat hij je nog altijd kan volgen, en is dat dus een zware inbreuk op de privacy. In elk geval mag hij niets op je wagen installeren zonder jou toetemming.

Ik vermoed trouwens dat het hier om het eerste scenario gaat, maar begrijp dan niet waarom jullie spreken van "mijn" wagen, terwijl het in feite die van je werkegver is
Een tijdje geleden ben ik zelf op onderzoek gegaan en heb ik een electronisch systeem gevonden die aangesloten is op mijn gps. Er staat niets in mijn contract en de wagen mag voor privédoeleinden worden gebruikt. Ik heb het al officieel laten vaststellen. Wettelijk gezien mag dat enkel als het contractueel vast staat en als ik er aan kan om het uit te zetten na de werkuren.

Onze wagens gaan af en toe in onderhoud o.a. door de firma zelf.
Dan zullen ze wel kans gehad hebben die rommel te installeren.

Zoals ik al zei, de zaak is waterdicht maar ik weet niet waar naartoe om een klacht neer te leggen...

Reclame

JohnD

#4 , 26 jan 2009 21:55

Als je die wagen kontraktueel voor prive doeleinden mag gebruiken ligt dat anders en moet je er van op de hoogte gebracht worden; en dient je de mogelijkheid geboden te worden om het te kunnen deaktiveren.

Roadrunner
Topic Starter

#5 , 27 jan 2009 01:06

Als je die wagen kontraktueel voor prive doeleinden mag gebruiken ligt dat anders en moet je er van op de hoogte gebracht worden; en dient je de mogelijkheid geboden te worden om het te kunnen deaktiveren.
Idd maar geen van deze dingen gebeurde. Sterker nog, ze blijven ten stelligste ontkennen dat er iets in de wagens zou zitten

Terug naar “Privacy-bescherming”