ondertekent papier met tekst die recht privacy schend

Celtino
Topic Starter

ondertekent papier met tekst die recht privacy schend

#1 , 23 jun 2008 16:20

Stel je tekent een blad waarin afspraken staan en waar dingen in staan waar je dus mee akkoord gaat .

Maar je komt achteraf te weten dat één regel eigenlijk een inbreuk is op het recht van de privacy .

Door te tekenen denk ik dat je dan toch je toestemming geeft aan een bepaalde persoon of organisatie om eigenlijk een inbreuk te maken op je recht van privacy .

Je bent dom geweest door dit te ondertekenen en wil dit nu veranderd zien .

Wat kan je hieraan doen ?

Mag men eigenlijk wel in bvb een contract ofzo dingen vermelden die stroken tegen het recht van de privacy van die persoon ?

Kan men , ondanks dat men dit document ondertekent heeft hier klacht tegen neerleggen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 23 jun 2008 16:52

Stel je tekent een blad waarin afspraken staan en waar dingen in staan waar je dus mee akkoord gaat .

Maar je komt achteraf te weten dat één regel eigenlijk een inbreuk is op het recht van de privacy .

Door te tekenen denk ik dat je dan toch je toestemming geeft aan een bepaalde persoon of organisatie om eigenlijk een inbreuk te maken op je recht van privacy .

Je bent dom geweest door dit te ondertekenen en wil dit nu veranderd zien .

Wat kan je hieraan doen ?

Mag men eigenlijk wel in bvb een contract ofzo dingen vermelden die stroken tegen het recht van de privacy van die persoon ?

Kan men , ondanks dat men dit document ondertekent heeft hier klacht tegen neerleggen ?
In feite is wat je hier vraagt een redelijk grijze materie. In sommige zaken kan je zelfs indien je getekend hebt er later op nadrukkelijke vraag op terugkomen, en dan vooral wat betreft dat recht op privacy. Stel je geeft toestemming om je prive gegevens te gebruiken voor marketing doeleinden. Niettegenstaande je getekend hebt dat jouw gegevens mogen gebruikt worden kan dit nog teruggeroepen worden door jou nadien.

Om onrechtstreeks op jou vraag te antwoorden of men in een contract (ik spreek hier in algemene termen) dingen mag zetten die niet stroken met andere wetten is mijn antwoord ja. Men word hiervoor niet gestraft of vervolgd. Ik vind dit een groot gebrek dat veel misbruik toelaat ten nadele van iemand die niet zo goed op de hoogte is van de wetgeving ter zake. De persoon tekent het contract en denkt dat hij verplicht is zich er aan te houden omdat hij het getekend heeft. Is hetgeen hij getekend heeft in strijd met een wetgeving is die bepaalde clausule gewoon ongeldig. Het volledig contract blijft nog geldig, behalve die ene clausule.

Om je een voorbeeld te geven: stel je tekent een huurcontract waar bepaalde zaken/clausules in staan die niet toegelaten zijn volgens de algemene huurwetgeving. Veel mensen denken, ik heb het tekent dus ik moet mij er aan houden. Niets is minder waar indien hetgeen je getekend hebt niet strookt met die huurwet. Het contract blijft geldig met uitzondering van die clausule, de persoon die de onwettellijke clausule ingelast heeft word niet vervolgd. Nochthans kan jij zo jaren bedrogen worden omdat je bvb toevallig niet goed op de hoogte was.

Celtino
Topic Starter

#3 , 23 jun 2008 20:48

Bedankt voor je antwoord JohnD

Maar toch nog even een vraag .

Zodus als ik het goed voorheb , dan kan ik dit ten allen tijden op uitdrukkelijke vraag van mezelf laten verwijderen .

Stel nu dat ik dit niet doe en wanneer de vrouw die handeling uitvoerd dat op dat bald stond dat ik ondertekent heb .

Kan ik dan klacht neerleggen , ook al staat die handeling op dat blad en heb ik ondertekent ?

Reclame

JohnD

#4 , 24 jun 2008 00:02

Bedankt voor je antwoord JohnD

Maar toch nog even een vraag .

Zodus als ik het goed voorheb , dan kan ik dit ten allen tijden op uitdrukkelijke vraag van mezelf laten verwijderen .

Stel nu dat ik dit niet doe en wanneer de vrouw die handeling uitvoerd dat op dat bald stond dat ik ondertekent heb .

Kan ik dan klacht neerleggen , ook al staat die handeling op dat blad en heb ik ondertekent ?
Sorry, wat dat allerlaatste betreft moet ik toch iets meer weten om daarover te kunnen oordelen. Ik heb je enkele algemene principes uitgelegd, want het is dus mogelijk dat dat wat je ondertekend hebt niet wettellijk toegestaan is. Dan is zoals ik reeds zei, een handtekening of niet totaal onbelangrijk.

Terug naar “Privacy-bescherming”