Schending van privacy door ex-partner

Vraagje77
Topic Starter

Schending van privacy door ex-partner

#1 , 10 jun 2008 15:44

Ik heb ontdekt dat mijn ex-partner mijn e-mail en forum accounts gekraakt heeft. Hij heeft de informatie die hij daar vond bewaard, maar ook doorgegeven aan derden (die derden hebben dat ook toegegeven). Hij heeft ook alle smsjes uit mijn gsm overgetikt en doorgegeven aan derden (die hebben dat opnieuw toegegeven).
Hij dreigt er ook mee die informatie door te spelen aan mijn familie en vrienden, en om ze later door te geven aan onze kinderen.

Volgens mij is dit strafbaar. Volgens hem kan ik niks bewijzen omdat hij het password van de accounts geraden heeft. (en ik dus niet kan bewijzen dat ik hem niet dat paswoord gegeven heb, dat hij geen vrije toegang had tot die informatie).

Heeft hij gelijk? We staan nog maar aan het begin van onze scheiding. Ik ben bang dat hij nog veel meer in petto heeft om wraak op me te nemen. Een klacht tegen hem indienen zou een stok achter de deur kunnen zijn, een teken dat ik niet langer me me laat sollen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 jun 2008 12:12

“Art.550bis.§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfentwintig duizend frank of met een van die straffen alleen.Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot twee jaar...§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en :1° hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

U kan dus strafklacht neerleggen bij de procureur des Koning,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Vraagje77
Topic Starter

#3 , 17 jun 2008 11:00

“Art.550bis.§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfentwintig duizend frank of met een van die straffen alleen.Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot twee jaar...§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en :1° hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

U kan dus strafklacht neerleggen bij de procureur des Koning,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
maar hoe kan ik bewijzen dat mijn ex-partner wist dat hij niet gerechtigd was? Is het genoeg dat alle berichten/e-mails door mij ondertekend zijn om te bewijzen dat het MIJN mailbox was, en niet de zijne?
Hij heeft aan mij én aan derden toegegeven dat hij de aldus verkregen informatie bewaard én doorgegeven heeft (oa de ex van mijn nieuwe vriend gaat die berichten proberen te gebruiken in rechtzaak ivm hun scheiding ...). Is mijn getuigenis en die van derden dat hij dat gezegd heeft afdoende bewijs, of moet ik echt kunnen bewijzen dat die berichten elders opgeslagen zijn (en hoe doe ik dat zonder zelf de wet te overtreden??)

Gaan mijn berichten aan mijn vriend toegelaten worden als bewijs in de echtscheiding van mijn vriend? Vooral omdat zijn ex ze verkregen heeft van mijn ex?

Alvast bedankt,

Reclame

djorkaef

#4 , 31 aug 2008 23:34

ik vraag me af of dingetjes zoals een hotmail openen die niet van jou is ook wel behoort tot "terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem". dat gebeurt ZO vaak...

stel ik ken het wachtwoord of geheime vraag van mijn vriendin omdat ik haar adres aangemaakt hebt, na een jaartje ofzo maakt zij het uit en weer een jaar later verander uit wraak ik dat wachtwoord naar een ander zodat zij niet meer aan dr mails kan. vervolgens lees ik dus ook al haar emails en doe ermee wat ik wil. ben ik dan strafbaar? en dan nog moet er eerst nog bewezen kunnen worden dat ik het was die dat gedaan heeft.

Rudy_M

#5 , 26 jan 2009 13:22

Gaan mijn berichten aan mijn vriend toegelaten worden als bewijs in de echtscheiding van mijn vriend? Vooral omdat zijn ex ze verkregen heeft van mijn ex?

Alvast bedankt,
Als bewijs van wat ? Ik zie niet in hoe de informatie de beslissing van een rechter zou beïnvloeden, hoe privé die informatie ook moge zijn.

Maar eh, naar mijn bescheiden mening zou je wel klacht kunnen indienen wegens laster.

Rudy_M

#6 , 26 jan 2009 13:28

Dit vind ik zinloos. Die man kan vertellen dat hij het paswoord steeds heeft gekend en dit voor z'n partner nooit een probleem is geweest. Zo vreemd is dit niet binnen een huwelijk.

Neen, zoals ik tegen vraagje77 zei, je kan je wel beroepen op laster, om de eenvoudige reden dat de man de vertrouwelijke informatie misbruikt om de partner schade te berokkenen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jan 2009 20:01

op het ogenblik dat er geen band meer was heeft hij het paswoord enz gebruikt als wat wordt genoemd een 'valse sleutel' -

ik denk zelfs dat dat onder informaticafraude valt

en ook misbruik van vertrouwen is niet ver weg .. zaken toevertrouwd gebruiken voor iets anders '

Terug naar “Privacy-bescherming”