Recht op privacy

Vandebos

Re: Recht op privacy

#16 , 31 jul 2014 22:06

Ik zou me trouwens nooit zorgen maken om een tweedeklasser als de NSA; hun glorieperiode is reeds enige jaren voorbij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jote123
Topic Starter

#17 , 31 jul 2014 22:25

@Vandebos: Deze links in verband met het nieuwe NSA-programma Dubbed Quantum (Artikels zijn wel in het Engels):
http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/01 ... 01708.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://techreport.com/news/25923/report ... adio-waves" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar goed, als particulieren zullen wij daar wel geen last van hebben.
Als ik je goed begrijp gaat de wetgeving gewoon de trend volgen, maar zou er ooit een keerpunt moeten komen weer naar een opwaartse trend in de bescherming van onze privacy. Hoe erg moet het worden alvorens dit gebeurt, of mogen we ervan uitgaan dat we de zaak deze keer definitief aan het verliezen zijn.
Indien mogelijk graag nog een antwoord op de vraag of de Tor-browser even afdoend is als VPN. Bij voorbaat dank.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 31 jul 2014 22:34

Wacht maar tot de domini canes onder leiding van Tomás de Torquemada het terug voor het zeggen krijgen. :twisted:

Reclame

Vandebos

#19 , 31 jul 2014 22:36

Keerpunt komt er slechts als er een meerderheid van de bevolking deze wenst... en dat lijkt nog ver weg... Eerlijkheidshalve dien ik er aan toe te voegen dat het concept "privacy", of eerder de illusie, me nooit byzonder veel heeft kunnen schelen.

In dat specifieke geval heeft de dienst zelf ervoor gezorgd dat de toestellen een communicatiekanaal hadden. Er was dus een verbinding aanwezig, de eigenaar was er zich enkel niet van bewust... doet me denken aan de Lenovo moederborden...

TOR heeft veiligheids problemen in die zin dat de respons op requests onversleuteld wordt verzonden van de out server naar de respondent. Diegene die dus de publieke out nodes kent (je kan je daarvoor opgeven om er als eentje te fungeren) is dus perfect in staat om de datastreams te capteren en te analyseren (eenieder in de sector zijn zout waard kan via vm enige honderden (of meer, serverfarms zijn niet dermate duur voor overheden) out points aanbieden en aldus een belangrijke hoeveelheid van de data onderscheppen).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 31 jul 2014 22:51

Vraag is hoeveel privacy was er in de middeleeuwen en in de daarop volgende tijden?
Het element privacy is pas een element in ons denken geworden toen we ons hebben teruggeplooid van een open maatschappij naar een kerngezin waar ieder met zijn eigen laptop /tablet/TV zijn eigen diepvriesmaaltijd is gaan klaarmaken.
En we ondertussen ook in een maatschappij leven waarin we overspoeld worden door informatie en op allerlei sociale media zitten. Maar toch een ongelofelijke privacy vragen ...

Vandebos

#21 , 31 jul 2014 23:01

Het concept privacy is in beperkte mate aanwezig in de overlevende geschriften sinds de Romeinse periode. In de late Middeleeuwen en de renaissance was dit semi onbestaande. Het is in feite pas sinds de reformatie dat er zich in Europa (de rest van de wereld is een volledig ander verhaal) een echt bewustzijn van een "afschermen van de buitenwereld zonder de intentie tot het verbergen van niet maatschappelijk aanvaarde handelingen" heeft ontwikkeld. Deze trend beleefde een hoogtepunt tijdens de zogenaamde Victoriaanse periode en is sindsdien weer tanende.

jote123
Topic Starter

#22 , 31 jul 2014 23:20

@Vandebos: Het is aangenaam en leerrijk praten met u dus ik doe maar door. Was het niet precies in het Victoriaanse tijdperk dat er een dubbele moraal heerste en men van alles te verbergen had, zich daartoe beroepend op dit recht op privacy? Paradoxaal, toch?
Het concept vindt dus zijn oorsprong in Europa, moeten we dan toch onze hoop stellen op de Europese wetgever die tenminste een poging doet om onze privacy zo goed mogelijk te beschermen, en gaan de naties dit omzetten in nationale wetgeving (of is zulks verplicht bij een richtlijn?)?
Deze links:
http://ec.europa.eu/justice/data-protec ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 31995L0046" onclick="window.open(this.href);return false;

jote123
Topic Starter

#23 , 31 jul 2014 23:27

@Franciscus: U gaat toch geen eenentwintigste Inquisitie bepleiten of was dat van Tomás de Torquemada slechts een grapje? Ik ben geen ketter of heks. :-)

jote123
Topic Starter

#24 , 01 aug 2014 03:30

@Vandebos: Even terloops: scheelt er iets aan jullie computerklok, ze lijkt drie uur achter te lopen.

Vandebos

#25 , 01 aug 2014 08:53

In elke tijdsperiode vindt je wel een maatschappellijke laag die misbruik maakt een algemeen aanwezige tendens.

Historici en sociologen linken tegenwoordig het ontstaan van wat we onder de algemene hedendaagse noemer privacy plaatsen, aan het verstedelijken van een aantal regio's, zoals bv de lage landen en de toename van het nut aan geheimhouding in het economisch en stedelijk politiek landschap.

Maatschappelijk heeft dit sentiment inderdaad bijgedragen tot het ontwikkelen van de gekende verstikkende dubbele moraal in de victoriaans periode. Deze dien je echter wel met een stevige korrel zout te nemen; de gemediatiseerde perceptie uit films, series en of populaire literaire werken heeft weinig uitstaan met de dagdagelijkse realiteit in die periode. De uiting ervan in zelfs contemporaire werken valt te vergelijken met het verschil tussen het middeleeuwse hoofse ideaal en de daadwerkelijke realitzit uit die periode.

ganapathi tantre

#26 , 01 aug 2014 09:08

@Vandebos: Ja, en het NSA schijnt te beschikken over een technologie die de gegevens van je computer afhaalt ook als die niet online is. Het maakt mij niet uit, ik doe niets verkeerd, maar het gaat om het principe: er schijnt zoiets te bestaan als het recht op privacy, waarom wordt dan niet opgetreden tegen deze praktijken, of hinkt de wetgever (Belgisch en Europees) hopeloos achter op die technologische mogelijkheden?

Op het internet moet je vroeg of laat wel altijd iets verkeerd voor de een of de ander. Daar heb je geen controle over. Kan gaan van een moderator die u slecht gezin is, over een jood die vindt dat een toevluchtsoord bombarderen moet kunnen , tot een funda moslim die vindt dat een vrouw niet mag lachen. Als u een andere mening hebt dan is dat voldoende voor sommige anderen om te vinden dat u hen onrecht aandoet en aldus verkeerd bezig bent.

Voor de rest hebben we vooral gebrek aan privacy te danken aan zwakke politici die zich laten inpalmen door een grote schare van lobbyisten en zogezegd stemmen volgens eer en geweten.

Achterop lopen tov de technische mogelijkheden ? Don't think so. Ze hebben het nooit ingehaald en nu is het veel te laat. Me dunkt dat diegene die denkt dit nog kan terug gedraaid worden is net diegene die achter op loopt. We zijn onze mantel al lang kwijt gespeeld deels door onze eigen schuld.

giserke

#27 , 01 aug 2014 12:11

Het grootste probleem met het opgeven van onze privicy = het opgeven van onze vrijheden en burgerrechten.
het argument "als je niks te verbergen hebt heb je niets te vrezen" slaat op niks! iedereen heeft wel iets dat hij liever voor zich houdt.
Of ga je beweren dat je het leuk zou vinden, dat uw verzekering buiten uw wil en toestemming aan uw medische gegevens kan, zodat ze jou kan buitenshoten wanneer je een te groot 'risico' wordt?

En het allerbelangrijkste, we hebben honderden jaren gedaan voor het verwerven van onze vrijheden en burgerlijke rechten.
Het verliezen van die rechten gaat duizend keer sneller. Dictoriale regimes komen sneller dan ze verdwijnen.
Maw, wat nu nog toegelaten is, kan morgen verboden zijn, wanneer een totalitair regime zijn ingang krijgt. Wanneer dan al je gegevens voor de overheid beschikbaar zijn gaan er velen tot pijnlijke vaststellingen komen.

Ik wil niet voor Godwin spelen, maar ik verwijs naar de joden registraties door de stedelijke administraties op bevel van de Duitsers begin 40.
Alles leek ook zo onschuldig, en iedereen werkte vriendelijk zonder nadenken mee.

jote123
Topic Starter

#28 , 01 aug 2014 12:53

@giserke:

Blij dat iemand mij bijtreedt! Ik hoorde jaren geleden de voorzitter van de Privacycommissie op de televisie grif toegeven dat hij wèl iets te verbergen heeft. Als dat voor hem het geval is zal dat bij uitbreiding wel voor omzeggens iedereen wel zo zijn zeker - zoals je terecht opmerkt.
Het voorbeeld van de verzekeringsmaatschappij is goed gekozen: wat je niet verplicht bent te vertellen of niet spontaan wil prijsgeven in verband met je gezondheidstoestand, moet niet aan hun neus gehangen worden!
Voor een totalitair regime in België ben ik niet meteen bang, wel voor zogenaamde moraalridders die op alle mogelijke manieren hun grote 'ethisch gelijk' proberen door te drukken. Ook vind ik dat politie- en inlichtingendiensten de laatste tijd toch wel heel veel macht krijgen; zo mogen ze nu ook je internetverkeer nagaan, je e-mails en chatberichten meelezen en zelfs je computer hacken als dat nodig blijkt (hacken is een misdrijf!).

"As an on-line discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches". Ik hoop maar dat je door de verwijzing naar 'jodenregistraties' geen einde wil stellen aan onze discussie. :-)

JPV
Juridisch actief: Ja

#29 , 01 aug 2014 21:14

Ik wil niet voor Godwin spelen, maar ik verwijs naar de joden registraties door de stedelijke administraties op bevel van de Duitsers begin 40.
Alles leek ook zo onschuldig, en iedereen werkte vriendelijk zonder nadenken mee.
ik denk dat je de geschiedenis hier wat verdraait...

Vandebos

#30 , 01 aug 2014 22:59

ik denk dat je de geschiedenis hier wat verdraait...

En meer dan een klein beetje.... zeker als je ermee rekening houdt dat de Joden in Duitsland reeds sedert midden de jaren dertig actief werden vervolgd en gediscrimineerd, dat diegenen die konden vluchten reeds voor de oorlog in 39 aanving geëmigreerd waren naar het buitenland. De Joden in de veroverde gebieden wisten zeer goed wat er met de registraties ging gebeuren... ze hadden het al eens gezien in Duitsland zelf... (om een zeer lang, complex en pijnlijk verhaal zeer kort te houden)

Een klein beetje meer zin voor realiteit en het preventief checken voor het posten kan zeker geen kwaad.

Terug naar “Privacy-bescherming”