Mijn vriendin is van buitenlandse afkomst, is perfect geintegreerd, spreekt perfect nederlands, heeft een belgisch identiteitskaart, een job enz. Doch wordt zij vaak gediscrimineerd, daarover gaat mijn vraag.
We verwachten een kindje en moeten dus regelmatig op controle in het ziekenhuis. De ziekenhuisadministratie vroeg mijn vriendin bij welke mutualiteit zij was, aangezien ze bij de EU werkt zei ze dat ze privé verzekerd is.
Enkele weken later krijgen we een brief van het OCMW van de stad waar we wonen met de vraag of we willen langs komen voor een gesprek. Als we vragen naar de reden waarom het OCMW ons wil zien zeggen ze dat ze gecontacteerd werden door het ziekenhuis omdat deze een vermoeden hebben dat we onze fakturen niet zouden kunnen betalen. Dit is natuurlijk een duidelijke vorm van misinterpretatie van de feiten waarschijnlijk door het kijken naar de familienaam van mijn vriendin. Moest ze Van de Velde genoemd hebben zou ze waarschijnlijk anders zijn benadert.
Natuurlijk was mijn vriendin en ikzelf door de frequentie dat dergelijke zaken zich voordoen serieus ontdaan.
Nu is mijn vraag mag het ziekenhuis persoonsgegevens zomaar doorgeven aan het OCMW op basis van een "ongegrond" vermoeden en wat kunnen we hieraan doen. Kunnen we deze discriminatie nergens aankaarten om zo een symbolisch gelijk te krijgen.
mvg