fotos maken van ik zonder toestemming

fran123
Topic Starter

fotos maken van ik zonder toestemming

#1 , 16 dec 2009 19:04

mag mijn buurman fotos trekken van mij , terwijl ik buiten in de tuin aan het werken ben zonder mijn toestemming ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 dec 2009 23:59

Als deze foto's specifiek op u gericht zijn en u er niet per ongeluk opstaat niet...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2009 19:47

trekken is een gebruiken is 2 -- U hebt het portretrecht - publicatie zonder uw toestemming is zo wie zo verboden

Reclame

3399AAaa

#4 , 21 dec 2009 22:21

inderdaad, dat klopt en...

ja, de vraag is inderdaad: wat gaat hij daar mee doen?
is hij verliefd op u ... en wil hij die boven zijn bed hangen?

als hij die wil gebruiken om u bijvoorbeeld als 'invalide' te betrappen en daarmee naar de uitbetalingsdiensten te stappen om u 'aan te geven' zal dat niet lukken...

Franciscus

#5 , 22 dec 2009 17:42

Had nog weli ets duidelijker kunnen zijn. Als die buurman duidelijk alleen van uw tuin en van u foto's pakt is dat weer anders en het wordt nog wat anders als hij dat regelmatig doet.

bartvdv

#6 , 07 jan 2010 18:18

Mag de buurman eigenlijk wel foto's nemen van specifiek "mijn" tuin om bv. vast te laten leggen of een boom te dicht tegen de perceelsgrens staat of gewoon omdat hij mijn tuin mooi vindt?

Franciscus

#7 , 07 jan 2010 18:57

Dat kunt u nooit bewijzen dat het alleen van uw tuin is dus kan je daar niet op reageren. Dus wel als je zekerheid hebt dat hij zo heeft gefotografeerd dat het duidelijk is dat hij voor de personen de foto nam.

Maar hij kan die foto voor niets gebruiken - dus die zonder personen - want u hebt geen toestemming gegeven EN deze telt niet als bewijs gezien u daar geen zeg op hebt gehad. Elke foto kan gemanipuleerd worden.

Het is dus het nemen van een foto - portretrecht
Hoe nemen van een foto - vanuit ene normale positie of zo moeten buigen en gaan staan op ladder --- niet toegelaten
Het nemen van een foto met personen : geen toestemming inbreuk privacy
Het nemen van een foto als bewijsmateriaal??-- niet tegenstelbaar wegens niet gedaan door gezamelijke expert aangesteld door de rechtbank.
Als hij bvanuit zijn raam een foto van zijn tuin neemt en men ziet daarop dat de muur wordt weggedrukt en de boom daar staat dat is weer wat anders gezien hij ZIJN (deel van) muur en grond heeft getrokken.

Terug naar “Privacy-bescherming”