Even een reactie op het voorgaande.
Een leerling gaat niet graag naar school, spijbelt regelmatig ...
De leerkrachten hebben hem niet zo graag ? Hoe komt dit ?
Ik
veronderstel dat het hier gaat om een leerling uit een beroepsafdeling.
Hoe is deze leerling begeleidt in zijn beroepskeuze en opgevolgd (door ouders en scholen) ?
Meestal is het zo dat leerlingen in de pubertijd een moeilijke innerlijke groei beleven. Deze wordt door milieu (leefomgeving= thuis en school) en persoonlijke ingesteldheid gevormd.
Ouders en leerkrachten zijn opvoeders en meestal ontstaan conflicten.
Weigeren te praten over problemen, spijbelen, vechten, .... zijn dan veel voorkomende vormen om zich te uiten.
Een leerling die kiest voor deze manier heeft weinig zelfrespect.
Zelfrespect zit in elk aspect van je leven. Als je dat al niet hebt, hoe kan je dan respect krijgen?
Een leerkracht kan geen positieve evolutie vaststellen voor een leerling die constant afwezig blijkt te zijn.Daarom zo een reactie van die leerkracht.
Leerlingen zijn op school maar voor 1 reden : om te leren !
Al zitten de ouders en school met dezelfde vragen. Wat komt daar later van?
Het echte probleem zit bij de leerling zelf (persoonlijke mening). Indien uw vriend toch inzicht heeft gekregen in deze hopeloze situatie, moet hij eens beginnen na te denken:" Wat kan ik er nog van maken ?"
Als hij zich echt wilt herpakken zijn er nog middelen genoeg om zich te laten begeleiden, hij moet er alleen voor open staan
DURVEN VERANDEREN = WERKEN AAN DE TOEKOMST
DONT BLAME THE TEACHER, BLAME YOURSELF ????
de groeten, Belgium-47 ...
... Leerkracht Elek/Metaal 1e en 2e graad