Een maand geleden ontdek ik samen met een collega, per toeval bij opslaan van een bewerkt document, dat wij op elkaars en anderen bureaublad kunnen . Wij vonden dat vreemd
Bij doorklikken bleek er idd heel wat vertrouwelijke informatie te lezen bij onze verantwoordelijke,
Ook een verslag met een collega waarin zij zware beweringen uit tov mij, foute beweringen trouwens
Deze documenten waren niet beveiligd
Ik heb die bewuste collega aangesproken over wat ik gezien heb
En uit eerlijkheid en loyaliteit heb ik dat telefonisch gemeld aan mijn verantwoordelijke dat zijn persoonlijke documenten niet beveiligd zijn. Zijn reactie was dat dit niet kon maar zou opnemen met de IT verantwoordelijke
Ik ben toch naar de externe preventiedienst gestapt omdat ik weet hij nonchalant mijn verantwoordelijke is en de kans klein leek dat hij actie zou ondernemen en mezelf wou beschermen
Ik heb de preventiedienst geïnformeerd, samen met pestgedrag op het werk. Als ik het opnieuw vaststelde moest ik opnieuw contact nemen met hen
Dinsdag ll wijst mijn collega onze verantwoordelijke opnieuw op schending van de privacy en ikzelf herhaal mijn boodschap op donderdag.
Dan pas realiseerde de verantwoordelijke zich de ernst van de feiten en onderneemt actie waarna er op vrijdag ll een mededeling komt naar alle werknemers met vaststelling dat bureaublad niet beveiligd is , dat gisteren ontdekt werd (fout want hij wist het al een maand) en dit blijkbaar al een aantal jaren zo is en er actie genomen wordt door IT
De directie sloot af met bedreigingen naar de personen die documenten gezien en gelezen hebben en ze die wel zouden vinden
Je kan begrijpen dat ik als klokkenluider , me helemaal niet veilig voel want ik heb idd één en ander gelezen (evaluaties van collega’s ) en heb iemand daar op aan gesproken
Ik heb naar mijn gevoel mijn plicht gedaan en melding gemaakt zoals voorzien in ons AR
Onze verantwoordelijke daarentegen heeft niet gedaan wat het AR voorziet rond beveiliging eigen documenten
Hij wist niet eens dat je die op je lokale schijf kan opslaan
Als een van de anciens hebben wij al langer het gevoel dat ze ons er uit willen
Kan het feit dat ik evaluaties gelezen heb als ontslagreden gebruikt worden binnen deze context?
Ik heb geen schriftelijk bewijs dat ik melding gemaakt heb, collega’s willen wel getuigen
Mijn verantwoordelijke heeft me donderdag voor het eerst in lange tijd, ineens een verslag gestuurd van ons overleg en waarin hij verwijst naar mijn melding over IT en dat hij niet pikt dat ik documenten heb gezien
Dit is zo onrechtvaardig
Hoe kan ik mezelf het best beschermen? Klacht indienen wegens schending privacy ? En waar kan ik dit doen ?
Mvg
I