Het is de taak van het OCMW dat mem middelen van de gemeenschap werkt om na te gaan dat er niet gefraudeerd wordt.
Zij kunnen en mogen dat vragen.
Als u van OCMW geen hulp dan is dat zo - u bent niet verplicht.
OCMW kan de gegevens opvragen van alle gezinsleden.
https://www.senate.be/www/?MIval=/publi ... =1&LANG=nl
Dus ofwel betaald u zelf de huurwaarborg zelf in een geldsom te voldoen. In dat geval bedraagt deze maximaal 2 maand huur ineens, via een storting op een geïndividualiseerde rekening op Uw naam als huurder. Doet u dit in schijven, bedraagt de te storten waarborg 3 maand huur.
U kan ervoor hulp in te roepen bij het OCMW, die u –indien u daarvoor in aanmerking komt- hetzij de huurwaarborg zal voorschieten, dan wel een bankgarantie zal verlenen.
U kan ook kiezen voor een bankwaarborg ten belope van maximaal 3 maanden huur, aan te vragen bij uw financiële instelling, die dit -indien is voldaan aan de wettelijke voorwaarden-
niet kan weigeren.
Sommige financiële instellingen staan blijkbaar nie te trappelen om deze bankwaarborg te verstrekken en dus ook geen publiciteit voor.
De bank is nochtans wel degelijk verplicht de huurwaarborg van maximaal 3 maanden huur voor te schieten, onder de verbintenis dat U deze binnen de 3 jaar terugbetaalt. In dat geval dient U het bedrag vervolgens via maandelijkse stortingen lopende de huurperiode af te lossen. Opdat deze verplichting op de bank zou rusten moet U er wel een rekening openen en er Uw inkomen of uitkeringen op laten toekomen. Het is daar dat het schoentje wel eens durft te knellen.
Indien de bank weigert een rekening voor U te openen, kan deze ook niet verplicht worden u een bankwaarborg te verstrekken. Echter In het kader van de basisbankdienst is de bank wel verplicht om u onder bepaalde voorwaarden een zichtrekening te verstrekken, waardoor zij u bij uitbreiding de bankwaarborg ook niet kan weigeren.