gsm nummer van iemand doorgeven

gast254
Topic Starter

gsm nummer van iemand doorgeven

#1 , 19 apr 2009 23:33

Beste,

Ik ben minderjarig en heb enige tijd geleden aan een persoon waar ik destijds mee bevriend was een gsm-nummer doorgegeven van iemand die bij me in de klas zat. Zij wilde met haar nummer een flauwe grap uithalen met die vriendin. Uiteindelijk is dit anders uitgelopen en heeft ze nogal intimiderende berichten verstuurd die bij mijn klasgenote zelfs overkwamen als bedreigingen. En aangezien ze niet wist van wie deze kwamen heeft ze klacht ingediend.
Nu heeft deze vriendin van me gezegd dat ik haar heb gevraagd om mijn klasgenote te bedreigen. Dit is niet waar en als ik geweten had dat ze dergelijke berichten zou versturen had ik haar zeker tegengehouden.
Het is natuurlijk haar woord tegen het mijne. Toen ik bij de politie moest komen vertelde de rechercheur me dat hij het "te belachelijk vond om zijn tijd er in te steken" en aan het eind van het verhoor vertelde hij me ook nog dat er een vervolg aan zou kunnen komen via de jeugdrechtbank (al vermoedde hij van niet).
Nu vraag ik mij af, is het strafbaar om een gsm nummer door te geven zonder de intentie gehad te hebben die persoon te laten bedreigen? En zo ja welke straf kan je hier als minderjarige dan voor krijgen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2009 13:03

Gezien minderjarig kan de jeugdrechter u maatregelen opleggen gaande van werkmaatregel tot opsluiting

Gelet op wat je zegt - men moet inderdaad iets strafbaar hebbe willen doen - bedreigingen ( als ze al strafbaar zijn - zijn wanbedrijven dus moet er een immaterieël bestandsdeel zijn. De wil om iets strafbaars te doen.

Dat het 'dom' was kan zijn maar dat is nog alrijd niet strafbaar.

Opgelet - dit is de strafrechtelijke kant.
Men kan ook voor de burgerlijke rechtbank schadevergoeding vragen maar dan moet er een realtie zijn tussen feit - en vb de psychische schade.

Wat mogelijk nog moeilijker te bewijzen is.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”