iemand filmen en verspreiden, toegestaan?

djorkaef
Topic Starter

iemand filmen en verspreiden, toegestaan?

#1 , 31 aug 2008 23:45

Hallo,

Toen ik met vrienden op weekend drankspelletjes aan het spelen was was er een flauwe plezante die het in zijn hoofd haalde 'wodka drinken op iemand zijn graf' als opdracht te verzinnen. Toeval wees uit dat hij dan ook degene was die deze opdracht moest doen, en dat wou hij nog doen ook.

Ik heb gezegd dat ik dat zou filmen maar toen begon hij met rechtzaak te dreigen als ik dit zou doen en zou verspreiden langs vrienden op internet. Nu heb ik dat filmpje dus en vraag mij af of hij werkelijk een poot heeft om op te staan als ik dit nu naar vrienden doormail (die het op hun beurt kunnen gooien waar ze willen). Weet iemand dit? En heeft dat dan belang dat hij of ik dit op voorhand gezegd had of niet? Getuigen van dit alles zijn er veel.

Ik kan me wel veel andere van dat soort voorvallen bedenken bijvoorbeeld iemand die ladderzat op straat ligt te slapen met een fles in zijn hand, en waar je een foto van neemt en die op je blog zet. kan die man dan ook schadeclaim van je vragen omdat jij dit op internet gezet hebt (of je nu zelf die foto genomen hebt of niet). enz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc

#2 , 01 sep 2008 15:54

Het filmen zelf is volgens mij niet verboden, maar de verspreiding van de film wel.

En omdat je aan het begin van de verspreidingsketting staat is het mogelijk dat je moet instaan voor de volledige schade.

Je mag dus iemand filmen die bvb. bij jou inbreekt en planten uit je tuin wegneemt, je mag die film aan het gerecht geven, maar je mag normaal niet die film op YouTube plaatsen.

Ik ben geen jurist, maar heb toch enige pratijkervaring met deze context.

Een goede informatiebron is:
http://www.privacycommission.be/nl

Rene

#3 , 02 sep 2008 09:56

Ik dacht dat iemand filmen op de openbare weg ook al een misdrijf was.
Als het geen beeld is van iemand persoonlijk mag het dan weer wel (vb op den dijk de zee en strand filmen) Een persoon eruit halen en filmen mag niet.

Zo dacht ik toch, ben geen jurist.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”