#5 , 07 apr 2015 13:45
joppe_superheld, ik zie niets mis met duma's commentaar. De vraag lijkt me terecht: juridisch is er enkel sprake van stalking in het volgende geval:
Uit de parlementaire voorbereiding van de Wet van 30 oktober 1998 die een artikel 442 bis in het Strafwetboek invoegt met het oog op de strafbaarstelling van de belaging, kan worden afgeleid dat als belaging kunnen worden aangemerkt, het achtervolgen of bespieden van een persoon, het herhaaldelijk opwachten van iemand in de nabijheid van zijn woning, het herhaaldelijk toesturen van bloemen, het voortdurend opbellen, het veelvuldig toesturen van ongewenste liefdesbrieven. De feiten die de belaging uitmaken, moeten niet noodzakelijk op zichzelf strafbare feiten uitmaken, maar het gedrag van de dader moet wel de rust van het slachtoffer ernstig verstoren. Bovendien is als moreel bestanddeel vereist dat de dader wist of althans had moeten weten dat hij door zijn gedragingen de rust van de belaagde persoon ernstig zou verstoren.
Art. 2. In titel VIII van boek II van het Strafwetboek wordt onder een hoofdstuk IVbis (nieuw), met als opschrift "Belaging", een artikel 442bis ingevoegd, luidende :
"Art. 442bis. Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank of met een van die straffen alleen.
Ik zie niet in hoe uw rust wordt verstoord als hij u niet bij uw woning belaagt, zeker als hij, zoals u zelf stelt, weet dat u daar niet woont (zie wat ik in het vet zette). Het is misschien psychisch vreemd gedrag, maar gaan naar een plaats waar mensen vroeger een belangrijke plek in hun relatie hadden is niet gelijk aan stalking. De persoon die daar woont, kan wél verstoord worden en dit als stalking beschouwen, maar u niet.
Meer zelfs, indien u uw domicilie niet hebt op uw werkelijke woonplaats, bent net U strafbaar. Tenzij de tijdelijke verandering van adres een gegronde reden heeft, natuurlijk.