briefgeheim

Elfje
Topic Starter

briefgeheim

#1 , 06 mei 2008 16:34

Even een vraag .

Wat verstaat men onder briefgeheim ?

Kan iemand u verplichten de brief te laten nalezen ?

Mag iemand een gesloten briefomslag die je naar iemand verzend bvb een werkgever zomaar openen om te weten wat erin vermeld staat ?

Welke mensen hebben het recht om een gesloten omslag te openen of je te verplichten een brief te laten nalezen ?

Bij welke omstandigeheden mag men wel een brief van iemand anders openen en dus welke personen mogen dit dan ?

Bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 06 mei 2008 16:54

In de wet staat nergens dat een werkgever de bevoegdheid heeft om inkomende post te openen. Evenwel geldt het briefgeheim enkel voor privé-post.
Daarom is het een beetje zoeken naar een evenwicht tussen de belangen van de werkgever en de privacy van de werknemer. Als de naam van het bedrijf vermeld staat, dan zou je die post kunnen beschouwen als 'bedrijfsbriefwisseling'. De werknemer ontvangt die post dan omwille van zijn functie en niet omwille van zijn persoon. Als enkel de naam van de werknemer vermeld staat, dan kan je die post beschouwen als 'persoonlijke briefwisseling'.

Vandaag de dag wordt aanvaard dat de werknemer op zijn arbeidsplaats over een persoonlijke levenssfeer beschikt en als dusdanig een zekere bescherming geniet tegen inopportune controle, door de werkgever, van het gebruik dat hij maakt van de in het kader van zijn arbeidsovereenkomst de zijner beschikking gestelde communicatiemiddelen.

Werknemers mogen evenwel geen persoonlijke post op hun werkplaats ontvangen. Dat wil zeggen: post die niets te maken heeft met hun functie als werknemer. Ze moeten zelf de briefschrijver daarvan op de hoogte brengen. Als die wil dat zijn brief onder de wettelijke bescherming van het briefgeheim valt, dan stuurt hij de brief beter naar hun privé-adres.

Elfje
Topic Starter

#3 , 06 mei 2008 18:50

Even verduidelijken Beachcomber .

Ik ontvang deze post niet op mijn werkplaats , en ik verstuur deze ook niet van mijn werkplaats .

Het is een sollicitatie van mijzelf uit naar een werkgever toe .

Zodus mag een persoon die niets te maken heeft met mij en een werkgever waar ik deze naartoe zend , deze brief openen ( wettelijk gezien ) ??

Reclame

Beachcomber

#4 , 07 mei 2008 15:32

Dan valt dit inderdaad onder schending van het briefgeheim. Enkel de geadresseerd mag de post immers openen.

j.demoor

#5 , 08 mei 2008 11:33

“Art.460.Hij die schuldig bevonden wordt aan het wegmaken van een aan een postoperator toevertrouwde brief of aan het openen van een zodanige brief om het geheim ervan te schenden, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank of met een van die straffen alleen, onverminderd zwaardere straffen, indien de schuldige een ambtenaar of een agent van de Regering of een personeelslid van een postoperator of een persoon die voor zijn rekening optreedt is.”(Sw.=Strafwetboek).

Dit misdrijf vereist dat de brief aan een postoperator toevertrouwd IS.

Is de brief niet aan een postoperator toevertrouwd dan kan van toepassing zijn : “Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik”(Sw.).

Het openen van andermans gesloten brief om hem te lezen kan zulk kortstondig gebruik zijn,ook al gebeurt dit op de werkplaats.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Elfje
Topic Starter

#6 , 08 mei 2008 23:13

Bedankt voor de nuttige info.
Maar toch nog even enkele bijkomende vraagjes .

Bedoel je met de postoperator " De Post " ?

Wat indien de persoon dit doet ( brieven terug openen na dichtplakken ) die voor jou ook de brieven op de post doet ?

Kan de persoon eisen dat de brieven door hem op de post moeten gedaan worden , want in die brief staan privégegevens ?

Trouwens mensen hebben me vertelt dat hij hier al eens voor op de vingers is getikt , hoe kun je die persoon nog vertrouwen .

Beachcomber

#7 , 09 mei 2008 14:54

Ik vind je verhaal een beetje raar.

Heb je het over je ouders, je echtgenoot of iets dergelijks?

Niemand mag in principe andermans post lezen, niet de echtgenoot, niet de poster van brieven, niet de post zelf...

Voor ouders van minderjarige kinderen ligt dat wat anders. In principe geldt de grondwet voor iedereen, ook minderjarigen, evenwel kunnen zij aangezien ze minderjarig zijn geen rechten laten gelden dan via hun ouders waardoor je, gesteld dat je in die situatie zit, je als minderjarige maar klacht kan indienen tegen je ouders als je ouders dit voor je doen. patstelling dus...

Terug naar “Privacy-bescherming”