misbruik van beroep?

engelke69
Topic Starter

misbruik van beroep?

#1 , 29 dec 2007 14:17

Ik ben verhuist en wil door omstandigheden geen contact meer met mijn familie. Dus niemand wist waar ik ging wonen.
Nu heb ik van mijn grootouders een kerstkaartje gekregen. Volgens mijn ex, heeft hij mijn nieuw adres kunnen opzoeken via zijn werk op de belastingen. Mag dat zo maar?
Vroeger als ik een vriendje had, wist hij binnen de week al alles over hem en zijn ouders. Waar ze werken en gewerkt hadden, waar ze wonen en gewoond hebben, hoeveel ze verdienden, enz...

Volgens mij is dit schending van privacy...

Kan dat? En wat kan ik hieraan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krissie

#2 , 29 dec 2007 21:43

Wees blij met het kerstkaartje van je grootouders zou ik zeggen...
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

engelke69
Topic Starter

#3 , 30 dec 2007 14:55

het gaat mij niet om het kerstkaartje, het gaat mij om het feit dat ze mijn adres opzoeken en mij niet gerust laten. Maar dat was mijn vraag niet he...

Reclame

j.demoor

#4 , 31 dec 2007 11:30

“Art.5.De machtiging om toegang te hebben tot de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste en tweede lid, of om er mededeling van te verkrijgen...worden verleend door het sectoraal comité van het Rijksregister ingesteld door artikel 15:1° aan de Belgische openbare overheden voor de informatiegegevens die zij gemachtigd zijn te kennen uit hoofde van een wet, een decreet of een ordonnantie”(8 AUGUSTUS 1983. _ Wet tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

“Artikel 2.Voor de uitvoering van hun taken*, wordt toegang verleend tot het Rijksregister van de natuurlijke personen aan de Minister van Financiën...en aan de hieronder vermelde ambtenaren binnen de grenzen bepaald door onderhavig besluit :1° toegang wordt verleend tot de informatie bedoeld in artikel...“(27 SEPTEMBER 1984. _ Koninklijk besluit waarbij aan sommige overheden van het Ministerie van Financiën toegang wordt verleend tot het Rijksregister van de natuurlijke personen).
* Indien u over ernstige aanwijzingen beschikt dat de verleende toegang tot het Rijksregister gebruikt werd voor andere doeleinden dan de ‘UITVOERING van hun TAKEN’,dan kan u klacht neerleggen bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
“Art.31.§ 1. Onverminderd enige vordering voor de rechtbanken en tenzij de wet anders bepaalt, onderzoekt de Commissie de getekende en gedateerde klachten die haar worden toegestuurd. Deze klachten kunnen betrekking hebben op haar opdracht in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens of op andere opdrachten die haar door de wet zijn toevertrouwd.§ 2. De rechtspleging wordt geregeld in het reglement van orde...“(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Hoogstraat 139
1000 Brussel

Zie verder : http://www.privacycommission.be/nl/contact.html

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Privacy-bescherming”