bestand van priv? laptop op office server gezet!

Scorpio
Topic Starter

bestand van priv? laptop op office server gezet!

#1 , 04 sep 2007 12:06

Ik heb een (nieuwe) priv? laptop. Op het bureau hebben ze gezegd dat als ik me laat connecteren op de werk server, ik soms van thuis uit kan werken. OK dus (alleenstaande moeder). Ik heb een upgrade naar Vista Ultimate laten doen. En dan hebben ze (de IT techniekers van de computershop waarmee ons bureau werkt) in beslag genomen, en onmiddelijke alles verknoeid. Mijn personal user account od de C: drive was onmiddelijke geblokkeerd (paswoord verandert?) en het systeem crashte altijd. Ze hebben alles 2 x herinstalleert. En uiteindelijk hebben ze mijn personal user account op de C: drive gecopieerd voor ze alles hebben leeggemaakt en geherinstalleert. Dan hebben ze een domain gecreeerd voor het werk, om me tot de server te kunnen connecteren. En ze hebben mijn persoonlijke gegevens allemaal op de server gezet!!! (in mijn profiel, maar hoe priv? is dat?) Mijn persoonlijke emails van Windowsmail (thuis, priv?) (2.5 maanden) zijn verdwenen, ik weet niet waarnaartoe. Ze weten het ook niet, maar het staat ergens... Mijn laptop crasht regelmatig. Maar ivm schending van privacy, wat kan ik doen tegen deze computershop? Ik ben gewoon razend tegen deze onozele knoeiers. Zelfs ik, een computer leek, weet het verschil tussen prive bestanden op een C: drive of op een server ... Hartelijk dank voor uw antwoord. Tuurlijk wil ik ook reparatie van mijn laptop (die onder garantie is). Ik durf het hen niet meer in de handen geven, want ze weten echt niet wat ze doen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 05 sep 2007 08:10

Ik ben geen jurist maar heb wel gewerkt in een computershop. Wat ik me herinner is wel dat je als klant zelf verantwoordelijk bent voor je persoonlijke gegevens. Een pc die in herstelling gaat, daarvoor kan men je nooit garanderen dat er geen gegevens zullen verloren gaan. In de computershop waar ik werkte, moest de klant bij inlevering van een toestel hiervoor zelfs een formulier tekenen waarin hij aangaf akkoord te gaan met het feit dat er gegevens zouden kunnen verloren gaan. Er werd hen altijd aangeraden eerst thuis een backup te nemen.

Ik hoop voor u dat een jurist u ter zake goede raad kan geven.

Succes!

j.demoor

#3 , 06 sep 2007 14:31

Uit ?Op het bureau hebben ze gezegd dat...? leid ik af dat de werken aan uw laptop met uw toestemming uitgevoerd zijn door uw werkgever (=zijn aangestelden).Er lijkt dus geen contractuele relatie te bestaan tussen u en die ?herstellers?.

?Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.(Burgerlijk Wetboek).

?Een advies dat door een bank gratis aan ??n van haar cli?nten wordt verstrekt,is onderworpen aan de regels van de buitencontractuele aansprakelijkheid?(Antwerpen 16 september 1997,T.B.H. 1998,843,noot BUYLE,J., DELIERNEUX,M.).
Hieruit kan afgeleid worden dat ook een werkgever(=aangestelden) die gratis voor een van zijn werknemers werken uitvoert aan diens eigendom onderworpen is aan de regels van de buitencontractuele aansprakelijkheid.

Maan die werkgever(=aangestelden) aangetekend aan uw schade te vergoeden.U dient daartoe wel het bewijs te leveren van fout,schade en oorzakelijk verband.Deel hem daarin mee dat u die vaststellingen toevertrouwt aan een VAKMAN en nodig hem daarbij uit.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”