Schending van de Privacy Personeelsdienst?

Hayley03
Topic Starter

Schending van de Privacy Personeelsdienst?

#1 , 03 okt 2012 18:26

Hallo,

Mijn collega haar loonbrief was niet juist. Ze vroeg hoeveel ik verdiende? Ik heb niet het bedrag gezegd wat ik verdiende..
Maar zei wel tegen haar dat ik meer had. Mijn collega is naar de personeelsdienst geweest om uit te zoeken wat er mis was met haar loonbrief.
Die collega heeft mijn naam vernoemd en gevraagd waarom ik meer verdiende als zij.

De personeelsdienst heeft de gegevens van mijn loonbrief met mijn collega besproken!!!
Omdat er een fout was bij mijn loonbrief vroeg ze aan mijn collega of mijn man bij mij ten last stond.
Wat dus niet het geval was en waardoor ik dus teveel verdiende door dat ik minder bedrijfsvoorheffing had betaald.
De personeelsdienst heeft gevraagd aan mijn collega of mijn man werk had????
En ze heeft mijn loonbrief naast die van mijn collega gelegd!!! Mag dit zomaar?
Mag de personeelsdienst mijn financiële zaken bespreken met een collega van mij om te achterhalen waar de fout zat????

Het gevolg is nu dat ik veel minder verdien en mijn collega meer.. Maar dat maakt nu niet uit omdat ik het toch eind van het jaar moet terug betalen
aan de belastingen...

Ik vind het niet juist dat de personeelsdienst mijn gegevens met mijn collega bespreekt!

Is daar een wet voor die zegt dat het schending van de privacy is???

Alvast bedankt

Groetjes

Hayley.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 okt 2012 08:16

“Art.16...§ 2. De verantwoordelijke voor de verwerking...moet :...2° ervoor zorgen dat voor de personen die onder zijn gezag handelen, de toegang tot de gegevens en de verwerkingsmogelijkheden, beperkt blijven tot hetgeen die personen nodig hebben voor de uitoefening van hun taken of tot hetgeen noodzakelijk is voor de behoeften van de dienst; 3° alle personen die onder zijn gezag handelen, kennisgeven van de bepalingen van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten, alsmede van alle relevante voorschriften inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer die bij het verwerken van persoonsgegevens gelden...Art.31.§ 1. Onverminderd enige vordering voor de rechtbanken en tenzij de wet anders bepaalt, onderzoekt de Commissie de getekende en gedateerde klachten die haar worden toegestuurd. Deze klachten kunnen betrekking hebben op haar opdracht in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens of op andere opdrachten die haar door de wet zijn toevertrouwd.”(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).

Nazien of de loonbrief van uw collega juist was vereiste niet haar uw loongegevens mee te delen.

Voornoemde klacht kan u neerleggen bij :
http://www.belgium.be/nl/contactinfo_en ... 7-14821-64" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”