sis kaart

Krukas
Topic Starter

sis kaart

#1 , 16 jul 2012 12:00

Ik stel mij de volgende vraag .

Bij de behandelende dokter moet je soms je siskaart fageven .
Bij de apotheker ook vaak .

In het ziekenhuis ook vaak .

Bij de tandarts ook vaak.

Nu is mijn vraag het volgende.

Mijn vriendin heeft kort op elkaar in haar naaste omgeving serieuse dingen meegemaakt , ze is hierdoor in een zware depressie terecht gekomen .
Ze is nu al meer dan een jaar op ziekte en nog steeds in behandelig bij psychiater , ze is dus sinds een 2 maanden op invaliditeit gezet door de mutualiteiten .
Moet wel zeggen dat er eindelijk wat beterschap in zicht is .
Ze schaamt zich ook wel steeds enorm voor haar toestand .

Nu was mijn vriendin verleden week naar de tandarts geweest ( de vriendin van een buurman hier in de buurt ) .
Er is toen gebruik gemaakt van haar siskaart .

Mijn vriendin stelt zich nu al dagen de vraag of haar tandarts aan de hand van de gegevens van die siskaart kan zien dat mijn vriendin zwaar ziek is en dus eigenlijk op invaliditeit is , want ze schaamt zich hier eigenlijk wel voor omdat mijn vriendin altijd een carrierevrouw geweest is .

Kan het dus dat je tandarts , of apotheker kan zien of je op ziekte bent , op invaliditeit en voor welke ziekte je in behandeling bent ??

Je apotheker zou dit natuurlijk kunnen afleiden aan de hand van de medicijnen , maar kan dan een tandarts bvb ook zien aan de hand van die kaart dat je op ziekte bent ??

Misschien kan ik haar dan wel wat geruster stellen want ze zeurt hier de hele dag over

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 16 jul 2012 15:12

Volgens wat mij verteld is dient de SIS-kaart als een soort bewijs dat je kunt genieten van de sociale zekerheid ... een soort toegangspas. Een arts, tandarts, apotheker ... gebruikt het dus vooral om te verifiëren of je wel recht hebt op terugbetaalde zorg en medicatie. Naar mijn weten kunnen verschillende van die mensen niet in mekaars gegevens kijken. Wat wel vaak gebeurt (o.a. bij mijn apotheker) is dat lokaal een historie wordt bijgehouden van de prestaties of aankopen die daar gebeurt zijn, dus bv. mijn apotheker ziet in haar computersysteem wat ik daar al allemaal gekocht heb. Maar zij kan niet zien waar ik verder al allemaal geweest ben.

Los daarvan: schaamte is zeer zelfdestructief of toch tenminste zeer negatief voor haar genezingsproces. Dit zou ook deel moeten uitmaken van haar behandeling.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roharro

#3 , 16 jul 2012 15:16

Ik zie niet in waarom een arts of tandarts zonodig de SIS-kaart moet zien, tenzij hij het derdebetalersysteem zou toepassen. Ik heb zelfs geen SIS-kaart maar dat is nog nooit een obstakel geweest om medische verzorging te krijgen. Zolang men betaalt is het OK.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Turaki

#4 , 16 jul 2012 15:41

Ik zie niet in waarom een arts of tandarts zonodig de SIS-kaart moet zien, tenzij hij het derdebetalersysteem zou toepassen. Ik heb zelfs geen SIS-kaart maar dat is nog nooit een obstakel geweest om medische verzorging te krijgen. Zolang men betaalt is het OK.
En ik dacht dat iedere belg een SIS-kaart op zak diende te hebben (sinds 1998, als ik mij niet vergis). Tenzij u in het buitenland woont, natuurlijk...

roharro

#5 , 16 jul 2012 15:48

En ik dacht dat iedere belg een SIS-kaart op zak diende te hebben (sinds 1998, als ik mij niet vergis). Tenzij u in het buitenland woont, natuurlijk...
Neen, niet alle Belgen. Er zijn uitzonderingen. Ik woon in België maar val toch niet onder de Belgische Sociale Zekerheid. Daardoor kan ik geen SIS-kaart krijgen.
Ik val ook niet onder de Vlaamse Zorgverzekering niettegenstaande mijn domicilie in Vlaanderen is.
Maar dat heeft uiteraard niets te maken met mijn antwoord dat er geen enkele dwingende reden is waarom een arts die men consulteert het tonen van een SIS kaart zou kunnen eisen. Anders zou ik geen medische verzorging kunnen krijgen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2012 15:59

Kan het dus dat je tandarts , of apotheker kan zien of je op ziekte bent , op invaliditeit en voor welke ziekte je in behandeling bent ??
http://www.ksz-bcss.fgov.be/nl/bcss/pag ... ns-zijn-85" onclick="window.open(this.href);return false;

Klik op de zesde vraag.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 aug 2012 15:05

Mava, de uitleg daar is een beetje wazig: er wordt gevraagd wat er op de siskaart zelf opgeslagen wordt. Dit is uiteraard enkel identificatiegegevens. Een beter vraag daar zou zijn: welke gegevens kunnen door dokters / apothekers / tandartsen ONLINE opgevraagd worden met mijn sis-kaart?

Mijn huisarts is bijvoorbeeld "deel" van een huisartsenpraktijk van drie dokters, en alledrie kunnen ze mijn medisch dossier inkijken. Moest dit gelinkt zijn aan mijn sis-kaart, speelt het dus geen rol dat dat medisch dossier niet fysiek op de kaart staat: het staat immers online.

Maar los daarvan wordt met het medisch beroepsgeheim niet losjes omgesprongen. Ik denk niet dat de tandarts zomaar iets kan opvragen over de verdere gezondheidstoenstand van zijn patiënten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”