Hallo iedereen,
Mijn vriend en ik zijn in verwachting van ons eerste kindje. Wij zouden hoogstwaarschijnlijk nog voor de geboorte trouwen.
Er is maar één probleem waar we ons zorgen over maken.
Mijn vriend is jarenlang mishandelt geweest door zijn vader. Na verscheidene jaren in tehuizen is hij uiteindelijk bij zijn nonkel gaan wonen en die heeft de verdere opvoeding voor zich genomen. In de loop van de jaren kwamen er veel verwijten en bedreigingen langs de kant van zijn vader, zussen en stiefmoeder.
Hij heeft al 19 jaar geen contact meer met zijn vader uitgezonderd 6 jaar geleden op een begrafenis van een familielid.
Ik ga niet in de detail treden over de aard van de mishandeling maar ik wil kost wat kost vermijden dat zijn vader ook maar enig contact zou kunnen hebben met ons kindje en we zijn ervan overtuigd dat hij dit zal proberen, al is het maar om mijn vriend daarmee te kunnen pesten.
Ik heb gelezen dat grootouders recht hebben om hun kleinkind te bezoeken. Ik vind niet echt terug hoe dat wettelijk in zijn gang gaat.
Sowieso gaan we een huwelijkscontract opmaken plus een document bij de notaris waarin staat wat er met ons kindje moet gebeuren bij overlijden van een van ons beide of van allebei.
Mijn vriend denkt dat als ons kindje mijn achternaam krijgt zijn vader niets kan maken maar is dat effectief zo?
Hoe kunnen we voorkomen dat zijn vader plots aan de deur staat en eist zijn kleinkind te zien?
Groetjes