Bezoekrecht grootvader aan kleinkind

Eliza_1985
Topic Starter

Bezoekrecht grootvader aan kleinkind

#1 , 15 jul 2012 15:54

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik zijn in verwachting van ons eerste kindje. Wij zouden hoogstwaarschijnlijk nog voor de geboorte trouwen.
Er is maar één probleem waar we ons zorgen over maken.
Mijn vriend is jarenlang mishandelt geweest door zijn vader. Na verscheidene jaren in tehuizen is hij uiteindelijk bij zijn nonkel gaan wonen en die heeft de verdere opvoeding voor zich genomen. In de loop van de jaren kwamen er veel verwijten en bedreigingen langs de kant van zijn vader, zussen en stiefmoeder.
Hij heeft al 19 jaar geen contact meer met zijn vader uitgezonderd 6 jaar geleden op een begrafenis van een familielid.

Ik ga niet in de detail treden over de aard van de mishandeling maar ik wil kost wat kost vermijden dat zijn vader ook maar enig contact zou kunnen hebben met ons kindje en we zijn ervan overtuigd dat hij dit zal proberen, al is het maar om mijn vriend daarmee te kunnen pesten.

Ik heb gelezen dat grootouders recht hebben om hun kleinkind te bezoeken. Ik vind niet echt terug hoe dat wettelijk in zijn gang gaat.
Sowieso gaan we een huwelijkscontract opmaken plus een document bij de notaris waarin staat wat er met ons kindje moet gebeuren bij overlijden van een van ons beide of van allebei.
Mijn vriend denkt dat als ons kindje mijn achternaam krijgt zijn vader niets kan maken maar is dat effectief zo?

Hoe kunnen we voorkomen dat zijn vader plots aan de deur staat en eist zijn kleinkind te zien?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 jul 2012 16:31

Grootouders hebben altijd omgangsrecht (belangrijk verschil met bezoekrecht), tenzij een rechter oordeelt dat dit tegen het belang van het kind zou zijn. Dat uw vriend 19 jaar geleden mishandeld werd door zijn vader, zal (vrees ik) niet voldoende zijn. Hij moet maar verklaren dat hij zijn fout inziet, en die niet zal herhalen, en de rechter zal hem waarschijnlijk het voordeel van de twijfel gunnen.
Bovendien dient u het omgangsrecht van de grootouders los te zien van de relatie met hun eigenen kinderen. Net omdat deze soms niet al te best is, heeft de wetgever dit recht van de grootouders in een wet gegoten.

Het enige dat u volgens mij kan doen, is de controle over deze omgang zo goed mogelijk behouden. 1 à 2 maal een halve dag per maand, op een neutrale openbare plaats door u gekozen, onder toezicht door u gekozen (uw vriend lijkt mij niet meteen de beste keuze hiervoor), en u voldoet aan de eisen van de wet.
Dus komt de vraag om omgang met uw kind, doe (bewijsbaar, dus best via AS) een gelijkaardig voorstel, en als hij daar niet op in gaat zal de rechter heel wat meer met uw verhaal rekening houden (mocht het zover komen).

Ter aanvulling: wie de achternaam geeft maakt niet uit, zolang op 1 of andere manier vaststaat dat uw vriend de vader is, is zijn vader de grootvader.

eylis

#3 , 15 jul 2012 20:24

en om je gerust te stellen: als er al die jaren gzzn contact is tussen de zoon en de vader, dan vermoed ik dat de vader ook niet weet dat hij grootvader gaat worden?
Het zou me sterk verwonderen dat op een goede dat de grootvader aan jullie deur gaat staan. Weet hij waar jullie wonen?
dus de kans is zeer klein dat hij pertinent op zoek zal gaan, laat staan dat hij dat zal willen als hij te weten komt dat zijn zoon een kind heeft.
Indien hij ooit plotsklaps wel voor jullie deur staat om zijn klienkind te zien, laat hem weten dat hij zijn kleinkind kan zien op een neutrale plaats (gezien het verleden).
Een kinderspeeltuin of iets dergelijks. U gaat zelf mee en hij kan een uurtje met het kind doorbrengen waar u zelf bij bent.
U stelt hem voor dat hij maandelijks 1 à 2 maal contazct kan hebben met zijjn kleinkind, waar u zelf (of een vertrouwenspersoon van u) bij zal zijn.
Als het zover komt dat hij hierover begint te morrelen, stuurt u hem dat voorstel per mail of per aangetekend schrijuven met de vraag of hij daat zijn antwoord per kerende op wil geven.
Als hij dan nog zijn omgangsrecht voor de rechter wil hardmakan, heeft u een bewijs dat u hem dat recht toestond (de brief; de mail, het antwoord of het ontbreken van het antwoord) en dan kan de rechter alleen maar beamen wat u voorstelde: een omgangsregeling onder uw voorwaarden.
maar ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Reclame

j.demoor

#4 , 17 jul 2012 09:28

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden...Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het BELANG VAN HET KIND op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.”(Burgerlijk Wetboek).

DESNOODS zal u dienen aan te tonen dat zulks TEGEN het belang van uw kind is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Privacy-bescherming”