verspreiden van een e-mail

Alpaca
Topic Starter

verspreiden van een e-mail

#1 , 29 jun 2007 20:53

Hallo,

Tijdens de les hoorde ik onze prof Staatsrecht zeggen dat de elektronische post niet beschouwd wordt als "post", waardoor deze niet vatbaar is voor schending van het briefgeheim. Nu weet ik niet meer zozeer of ik het wel goed verstaan heb.

Nu zit ik met volgende vraag: stel ik stuur iemand een mail (bvb op het werk, op school) en iemand stuurt deze mail door naar anderen (bvb de collega's op het werk, de medestudenten)... Is hier, a posteriori, iets tegen te doen?

Ik vind in mijn cursus niet zo direct meer de passage terug waar ik eerder meende een uitleg te hebben zien staan, maar ik hoop alsnog dat iemand me kan helpen met een iets meer uitgebreide uitleg?

Concreet: iemand stuurt een (persoonlijke) e-mail door naar andere mensen (die al dan niet het "slachtoffer" kennen en waar er dus eventueel wel sprake is van schending van de privacy).

M.i. heeft een mail of eender welke andere vorm van elektronische communicatie, toch een persoonlijk karakter, waardoor dit toch in aanmerking zou moeten kunnen komen voor privacy-bescherming?

Dit zou je nog kunnen doortrekken naar SMS'jes, MSN-gesprekken, chatboxen, ... Bestaat hieromtrent enige rechtspraak en/of rechtsleer?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ced

#2 , 26 jul 2007 13:40

http://www.iusmentis.com/maatschappij/j ... iefgeheim/

Deze site geeft een beknopt overzicht van de problematiek.
Let wel, er is een verschil tussen en verbod voor de overheid te spioneren en de bescherming van privegegevens die u aan hen of anderen meedeeld.

Mvg

Ced

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”