privacy boekhouding syndicus

verhulst
Topic Starter

privacy boekhouding syndicus

#1 , 06 dec 2011 16:02

geachte
als eigenaar van een appt heb ik onregelmatigheden vastgesteld in de boekhouding.
bij het nazicht van de bankuittreksels zag ik dat er een bedrag tekort was.
ook waren niet alle verrichtingen te zien daar er vele uittreksels niet bij waren.
volgens de syndicus moet er nog een eigenaar een deel storten.
ook zegt de syndicus dat hij om privacy redenen de naam van die persoon niet mag doorgeven.
maarja, zo kan ik de boekhouding niet controleren.
hoe kan ik dit op een andere manier oplossen zonder direct naar een advocaat te gaan?
graag jullie mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bobbette

#2 , 06 dec 2011 18:14

als opdracht heeft de syndicus volgens de nieuwe wet op mede-eigendom

11° het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-
eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering, en,
met name, via een internetsite;

fendtje

#3 , 06 dec 2011 19:38

geachte
als eigenaar van een appt heb ik onregelmatigheden vastgesteld in de boekhouding.
bij het nazicht van de bankuittreksels zag ik dat er een bedrag tekort was.
ook waren niet alle verrichtingen te zien daar er vele uittreksels niet bij waren.
volgens de syndicus moet er nog een eigenaar een deel storten.
ook zegt de syndicus dat hij om privacy redenen de naam van die persoon niet mag doorgeven.
maarja, zo kan ik de boekhouding niet controleren.
hoe kan ik dit op een andere manier oplossen zonder direct naar een advocaat te gaan?
graag jullie mening.
als leek los ik het zo op.
maak een lijst van de eigenaars.
controleer op uitreksels of elke eigenaar zijn storting doet.
en of dan de privacy is geschonden , is de niet betaler (s) hun probleem.
wees wel voorzichtig met op papier , mail zetten van de achterstallige.
mondeling vertelt men zoveel he.
trouwens op overzichten van jaar rekening zou in principe een privatieve kost moeten staan aan die eigenaar(s)
van invorderings kosten of aangetekend schrijven.

Reclame

verhulst
Topic Starter

#4 , 06 dec 2011 20:41

@ bobbette
in de basisakte staat dat mits afspraak een eigenaar ter plaatse kopies mag maken van de rekeningen en facturen.
geen melding ivm bankuittreksels.

@ fendtje
"controleren op uittreksels of elke eigenaar gestort heeft"
dat is juist het probleem.
ik krijg van de syndicus maar enkele bankuittreksels te zien.
zelfs het blad met mijn eigen storting krijg ik niet te zien.
de syndicus heeft zelf toegegeven dat er nog iemand een deel van een storting moest doen.
de persoon die niet alles heeft gestort wilt niet dat de andere eigenaars dit weten.
ik wil enkel alle bankverrichtingen inzien van het laatste renovatiewerk,meer vraag ik niet.
ik ben niet van plan om daar iets mee te doen!

Vandebos

#5 , 06 dec 2011 20:51

Sinds de nieuwe wetgeving behoort een lijst met een overzicht van de schuldenaars en de achterstallige bedragen tot de standaard informatie waar iedere eigenaar bij de Jaarlijkse afrekening recht op heeft. De niet betaalde bedragen vormen immers een gat in de begroting dat gedragen wordt door alle wel betalende eigenaars.

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#6 , 08 dec 2011 10:46

Beste,

U mag aan uw syndicus meedelen dat er hier geen sprake is van een schending van de privacy. De bovenstaande commentaren zijn correct.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

float
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 dec 2011 20:51

Is er een commissaris?

Elke mede-eigenaar heeft inzage in de niet-privatieve documenten van de VME, zoals de bankrekeningen. Wat ook de statuten van de mede-eigendom hierover zouden zeggen. De nieuwe wetgeving is van dwingend recht.

Terug naar “Privacy-bescherming”