Schending van het briefgeheim ?

Leffebruin
Topic Starter

Schending van het briefgeheim ?

#1 , 30 apr 2007 21:48

Wij wonen in een appartementsgebouw. De brievenbussen staan reglementair vlak aan de straat, ttz op zo'n 12 meter van de ingang van de appartementenblok.
Een tijd geleden zag ik dat de persoon die boven ons woont en nb. ook syndicus is, een brief gewoon boven op de brievenbus leggen.
Het spreekt voor zichzelf, dat bij de eerste auto die voorbij reed, de brief wegwaaide op de straat en verdween. Toen ik haar vroeg waarom ze dat deed, antwoordde ze lakoniek, dat die brief verkeerd bij haar gepost werd en dat ze de briefdrager nooit zag (...., werkt slechts 2 dagen in de week...). Ik vroeg haar dit niet meer te doen, want als men dat in de appartementen naast ons zou zien, zouden deze mensen ook wel eens op een gelijkaardige manier de brieven die aan ons gericht zijn en d??r verkeerd gepost worden, ook wel eens op dezelfde manier kunnen behandelen. Ik vroeg haar om desgevallend de brief aan mij te geven, ik zou die wel aan de briefdrager bezorgen.
Een tijdje ging schijnbaar alles goed (?), nu hoorde ik dat ze dit terug aan het doen is. In mijn ogen is dit een soort schending van het briefgeheim, elke voorbijganger kan zelfs gewoon die brief of wat het ook zij (bv een postassignatie enz !) gewoon meenemen. Ik was zinnens de wet eens op te vragen bij een postmeester,maar misschien kan iemand mij hier beter in helpen ?
Bedankt op voorhand,
Leffebruin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 mei 2007 11:25

?Art.460.Hij die schuldig bevonden wordt aan het wegmaken van een aan een postoperator toevertrouwde brief of aan het openen van een zodanige brief om het geheim ervan te schenden, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank of met een van die straffen alleen...?(Strafwetboek).

De brief door die postoperator ?achtergelaten? in een verkeerde brievenbus is die postoperator niet meer toevertrouwd.Bovendien onderstelt ?wegmaken? meer dan ?op de brievenbus leggen?.Voornoemd misdrijf is hier dus niet gepleegd.

De geadresseerde van een brief wordt er m.i. pas eigenaar van na overhandiging van die brief in ZIJN brievenbus.

Alleen de afzender kan dus de postoperator aanspreken voor het niet of gebrekkig uitvoeren van diens overeengekomen verbintenis.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Leffebruin
Topic Starter

#3 , 02 mei 2007 20:41

Geachte,
Hartelijk dank voor uw gedetailleerd antwoord!
Echter...kan het zijn dat de webpagina van just.fgov.be soms veranderd is? Ik vind daar langs geen kanten de balk achter " Juridische aard ", laat staan een omgekeerd driehoekje en Wetboeken...?
Misschien dom van me, maar met de beste wil kom ik er niet, sorry voor deze opmerking.
In elk geval komt het er volgens u op neer, dat de persoon in kwestie alles gewoon verder mag doen...,tenzij de afzender klaagt bij de post, alleen : hij zal er niet altijd weet van hebben !
Knappe wetgeving,
in ieder geval bedankt voor uw moeite,
Leffebruin

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”