C.v behandeling door werkgevers ( privacy )

Billie
Topic Starter

#1 , 14 apr 2007 17:17

Dit doet me toch vragen stellen bij recht op privacy .

Stel je schrijft je in bij de interim en geeft dus ook je C.V af.
Eigenlijk maak je zo toch je c.v en dus ook je persoonlijke gegevens aan veel mensen bekend .
Stel dat de interimmedewerkster je c.v naar veel bedrijven doorzend waar hun zoal eens mee samenwerken.

Mag een interimedewerkster zomaar uw c.v dat bij haar in het bestand zit , doorspelen naar bvb 5 bedrijven , zonder u de vraag te hebben gesteld of ze deze naar daar mag versturen ?

Een andere situatie.
Ik breng mijn C.V binnen op een interimbureau .
Interimbureau belt naar mijn voorlaatste of laatste werkgever op die c.v .
Ik ben op die moment werkloos en heb na te zijn weggegaan bij de voorlaatste werkgever waar men contact mee opneemt nog op een andere plaats gewerkt , en ben daar ontslagen geweest .
Mag de interimmedewerkster een antwoord geven op de vraag van bvb de voorlaatste werkgever , als die vraag wat ik voor de moment doe , en of ik nog op een andere plaats heb gewerkt na hem ?
Mag ze ook zeggen dat ik bij die werkgever na hem ben ontslagen geweest +reden ?

Wanneer men dus naar een gewoon bedrijf solliciteerd en men belt daar naar een vorige werkgever en die stelt dezelfde vraag , dan kan dit dus ook gebeuren .

Kan dit allemaal zo maar.
Moet men uw c.v niet in alle discretie behandelen en dus uw privacy respecteren door niet te antwoorden op vragen van vorige werkgevers over mijn situatie op die moment?

Je geeft trouwens je persoonlijke situatie ook prijs met je c.v, en daar hebben vorige werkgevers niets mee te maken vind ik .

Graag een reactie op mijn vragen ?

Welke stappen kan men nemen en op welke wet kan men zich eventueel baseren ?

"Mag een interimedewerkster zomaar uw c.v dat bij haar in het bestand zit , doorspelen naar bvb 5 bedrijven , zonder u de vraag te hebben gesteld of ze deze naar daar mag versturen ? "
Dat lijkt me nu toch wel een van de essenti?le elementen die u dient te aanvaarden wanneer u een contract sluit met dit bureau.

Wat betreft het doorspelen van informatie naar uw ex-werkgevers, daarvan kan redelijkerwijze in geen geval gesteld worden dat u hiervoor een toestemming zou hebben gegeven en wijst overigens op een onzorgvuldig (foutief => art. 1382 BW komt ter discussie) omgaan met de vertrouwelijke informatie die haar werd toevertrouwd.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding