fouillering luchthaven

tuttebel
Topic Starter

fouillering luchthaven

#1 , 03 feb 2011 17:48

Er is een nieuwe procedure van start gegaan op de luchthaven in Zaventem.
Bij de fouillering van vrouwen moet nu over de borsten gewreven worden, dan de moeten de handen onder de borsten geschoven worden tot in de huidsplooi. Verder moet de fouillering tot in de plooi van de lies gebeuren en dient er over het kruis gewreven te worden.
Ook bij de mannen dient er over het kruis gewreven te worden en hierbij moet het hele pakketje aangeraakt worden.
Gaat dit niet te ver??? is dit niet tegen de privacy van de mens in??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2011 19:46

Wat is het alternatief als terroristen hun springstoffen alsmaar vindingrijker verstoppen op het lichaam.
Een dame met een A cup, kan een BH met D cup vol explosieven of smokkelwaar steken, en een klein geschapen man heeft veel plaats om iets groters weg te steken. :D

Franciscus

#3 , 03 feb 2011 20:22

zolang dat het 'boven' de kledij is en de fouille door gelijk geslacht gebeuren

Reclame

EvilFreD

#4 , 03 feb 2011 21:40

Op welke grond hebben bepaalde lichaamsdelen meer of andere rechten dan andere lichaamsdelen?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus

#5 , 03 feb 2011 23:12

Het feit van ik voel me ... is een psychologisch, godsdienstig of privé reden maar geen wet.
Trouwens bij een veiligheidsfouile fouille en GEEN aanwezigheid van een vrouw mocht de politieagent idd perfect ook de vrouw op die wijze fouilleren.

EvilFreD

#6 , 03 feb 2011 23:22

Was meer een vraag aan TS. Op welke grond denkt die dat deze fouilleervorm in strijd is met de wet?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus

#7 , 03 feb 2011 23:28

Van horen zeggen ???

artemis

#8 , 04 feb 2011 11:10

Ik neem aan dat er nog steeds maar enkel gefouilleerd wordt indien de scanner waar je doorloopt biept?

mapleleiah

#9 , 04 feb 2011 11:41

Fouillering gebeurt altijd door iemand van hetzelfde geslacht ... en idd enkel als de scanner "biept".

Het staat u vrij een ander vervoermiddel dan het vliegtuig te gebruiken.

Ik heb geen problemen met veiligheidsmaatregelen en ik heb ook niets te verbergen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

eylis

#10 , 04 feb 2011 11:50

de wet zegt inderdeed dat de fouillering moet gebeuren door iemand van het andere geslacht.
Maar soms denk ik dan toch even...en wat met de controleur met voorkeur voor eigen gender...?

artemis

#11 , 04 feb 2011 12:00

Ik heb er ook helemaal geen problemen mee hoor. De laatste keer vroeg ik er bij "Krab me ineens eens even op mijn rug, het jeukt" :wink:

Wat ik wel vreemd vind is dat er zoveel verschil is tussen de afstelling of de gevoeligheid van de scannerpoorten waar je doorloopt. Zelfs binnen België.
Ik liep anderhalf jaar met een inox plaatje van 9 cm en 7 schroeven in mijn enkel, tengevolge van een breuk. Niets constanters dan zoiets. In Charleroi biepte ik daardoor, in Zaventem niet.
Ik heb hen daar nog attent op gemaakt maar ze konden er niet mee lachen.

Code: Selecteer alles

Maar soms denk ik dan toch even...en wat met de controleur met voorkeur voor eigen gender...?
Dan hebben die een plezante job.

Tope

#12 , 04 feb 2011 12:12

Ik heb al paar keer meegemaakt dat die scanner als gek begon te 'biepen/piepen'.
Telkens werd ik dan gefouilleerd en er werd niets gevonden.
Ook het apparaat waarmee ze nog extra rond je lichaam gaan gaf een sterk signaal, maar toch mocht ik verder gaan.
Misschien moesten ze eerst hun scannerapparatuur beter op punt stellen voordat ze nog intensiever gaan fouilleren.

mava105

#13 , 04 feb 2011 12:25

de wet zegt inderdeed dat de fouillering moet gebeuren door iemand van het andere geslacht.
????? :oops:

Vandebos

#14 , 04 feb 2011 12:41

Ik heb al paar keer meegemaakt dat die scanner als gek begon te 'biepen/piepen'.
Telkens werd ik dan gefouilleerd en er werd niets gevonden.
Ook het apparaat waarmee ze nog extra rond je lichaam gaan gaf een sterk signaal, maar toch mocht ik verder gaan.
Misschien moesten ze eerst hun scannerapparatuur beter op punt stellen voordat ze nog intensiever gaan fouilleren.
Dit kan allerlei oorzaken hebben: botstructuur, weefsel kleding, zelfs make-up of bepaalde lichaamsproducten geven een signaal dat niet uitgefilterd kan worden.

Als amateur detectorist wordt je regelmatig met dergelijke signalen geconfronteerd. Enige jaren geleden voor de grap eens over diverse parfums gegaan die in de badkamer stonden. Eentje ervan gaf hetzelfde signaal als massief goud geeft... en dit was niet met een goedkoop model detector. Ze worden geproduceerd door dezelfde firma (G****TT) als deze op de meeste luchthavens. Model GTI 2500 voor de geïnteresseerden.

Je dient niet te vergeten dat de frequenties voor diverse metalen soms zeer dicht bij elkaar liggen en dat discrimineren op het ene vaak gevolgen heeft voor de detectie van de andere. Op luchthavens en in beveiligde gebouwen kan men dus niet te veel discrimineren van diverse metalen.

artemis

#15 , 04 feb 2011 13:03

Haha, nu weten we waar onze moderator mee bezig als hij naar de zee gaat :wink:

Terug naar “Privacy-bescherming”