#1 , 09 jan 2011 12:19
Recent zijn wij te weten gekomen (via een tip van de externe IT-verantwoordelijke) dat alle inkomende en uitgaande mails van alle gebruikers (familiebedrijf met slechts 3 bediendes) op de bedrijfs mail-server worden bijgehouden in een log, en systematisch worden 'meegelezen' door de baas. Via de IT-verantwoordelijke hebben we ook even (onofficieel dan wel) inzage gekregen tot die log, hier hebben we zelfs kunnen vaststellen dat de mails in submappen gezet worden per onderwerp en belang. Zo was er oa een map waar ik plots mails zag staan die ik ooit naar mijn vrouw stuurde... Kan u mij concreet vertellen wat wij best in deze situatie kunnen doen, want officieel weten wij dit immers niet... Ik voel me in mijn privacy serieus geschonden en zie een onderling overleg -gezien de kleine omvang en het familiaal karakter van het bedrijf- met mijn baas hierover niet zitten. Vermoedelijk duurt deze controle van het mailverkeer al een jaar of zes. Ik overweeg heel erg -ondanks het feit dat ik er 11 jaar werk- mijn ontslag te geven en ander werk te zoeken, kan ik voor de schending van mijn privacy eventueel aanspraak maken op een schadevergoeding?