Mag een ziekenhuis bevestigen dat iemand daar ligt

djorkaef
Topic Starter

Mag een ziekenhuis bevestigen dat iemand daar ligt

#1 , 05 nov 2010 08:28

Goeiedag,

Mijn vraag is: wanneer ik een ziekenhuis bel (/mezelf aanmeld, verschil?) en vraag of persoon X daar een kamer heeft, omdat ik ongerust ben en niet weet waar hij is, of omdat ik wil weten of hij er nog steeds is, of omdat ik wil weten welke kamer hij heeft, mag het ziekenhuis mij dan die informatie verschaffen of deze persoon daar ligt? Is dit niet in het nadeel van de privacy van deze persoon? Kan je zo geen ongewenst bezoek krijgen, bijvoorbeeld stalkers, exen? Of hebben zij hierin vrije gang naar uw hospitaalbed?

En is het antwoord op deze vraag doortrekbaar naar hotels of hotelkamers? In een hotelkamer kan je nog kiezen wie je binnenlaat maar in een ziekenhuis niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 nov 2010 12:23

ik dacht dat een ziekenhuis aan de telefoon in het algemeen mag bevestigen of iemand opgenomen is indien dit over een urgentie gaat. Maar daarmee heeft de vrager uiteraard geen toegang tot het operatiekwartier.
Indien je meer wil te weten komen over de medische toestand (en hoewatwaar) moet je je persoonlijk aanbieden in het ziekenhuis en je identiteit als naaste famillie kunnen bewijzen.

Tijdens bezoekuren mag iedereen zich begeven naar de kamers en zal het personeel ook info verschaffen aan bezoekers in welke kamer iemand ligt.
Een gehospitaliseerde die zich zorgen maakt over een stalker of iemand met slechte bedoelingen, laat dit weten aan het personeel. dit wordt verwerkt in het dossier dan wordt (in goed georganiseerde ziekenhuizen toch...) géén info verschaft in welke kamer zich een patient bevindt. De politie kan dit ook eisen, desnoods mét politiebewaking.
Wanneer een personeelslid een "bezoeker" aantreft in een lege kamer buiten de bezoekuren om wordt die persoon daar op aangesproken. Dit is verdacht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2010 18:52

de politie kan dit ook eisen desnoods met politiebewaking ..... leg DAT eens uit ??

Reclame

eylis

#4 , 11 nov 2010 12:07

ik dacht dat personen die betrokken zijn in een strafrechtelijke zaak (hetzij als getuige, slachtoffer, hetzij als dader, of beschuldigde) onder speciale voorwaarden opgenomen werden. Immers als een getuige in een belangrijke overval opgenomen is en de daders weten hem/haar zomaar te vinden loopt die wel het gevaar dat er een stekkertje uitgetrokken wordt voordat die kan getuigen héé?
Of kijk ik teveel naar Amerikaanser misdaadreeksen.
Ik dacht dat toch regelmatig in de pers te vernemen dat deze of gene onder politiebewaking in het ziekenhuis is opgenomen.
Dus nee, niet de politie kan dit eisen uiteraard (te snel getypt) maar de procureur stelt de politiebewaking aan in zo'n gevallen.
Klopt dat?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 nov 2010 11:19

iets te veel Amerikaanse reeksen ...alhoewel we nu ook die richting uitgaan.

Enkel wanneer er een aanhoudingsmandaat is van een onderzoeksrechter of de betrokkene met het oog op voorleiding door officier gerechtelijke politie/procureur des Konings gerarresteerd is zal er politie in ziekenhuis zijn.

Persoon is op dat ogenblik van zijn vrijheid beroof en kan dus niet meer gaan of staan waar hij/zij wil dus blijft onder toezicht.

De verdere bewaking kan inderdaad bevolen worden door een rechter.

Terug naar “Privacy-bescherming”