Als TEMPO klant bij MOBISTAR (dus geen abonement) verhoog (betaal) ik mijn GSM belwaarde via mijn GSM, namelijk Banksys/BankSafe.
Het spreekt vanzelf dat ik om mijn belwaarde te verhogen, m.a.w. voor een bepaald bedrag een overschrijving van mijn bankrekening naar Mobistar uit te voeren, ik de nodige geheime code moet intikken. Uiteraard.
1/ Nu las ik onlangs in het infoblad van Mobistar dat als ik op mijn GSM het 'belnummer' #191# tik en op het telefoontje druk, ik de meldingkrijg dat er weldra een sms volgt met het saldo van mijn zichtrekening. Wat ook inderdaad gebeurt, inclusief de datum én mijn bankrekeningnummer.
Die #191# is dus geen privécode. Iedereen die zijn Mobistar TEMPO betaalt via Banksys gebruikt #191# om zijn bankrekening saldo te kennen.
Is het aanvaardbaar dat men ZONDER enige privé code kennis kan krijgen van het saldo op een bankrekening?
ALs ik mijn saldo wil kennen via internetbankieren dan moet ik geheime codes intikken om in te loggen, maar via banksys/mobistar kan dit dus zondere enige code? ALs ik in een rstaurant mijn GSM op tafel laat liggen, kunnen mijn tafelgenoten met mijn GSM via #191# mijn saldo bankrekening kennen????
2/ Nu ik daarover doordenk besef ik dat ik mijn bankrekeninguittreksels uit de toestellen in het bankantoor kan bekomen zonder enige code. Als ik dus na gebruik door onhandigheid mijn bankkaart op de grond laat vallen en dus vergeet mee te nemen, dan kan de volgernde klant met mijn kaart gewoon alle overschrijvingen en bedragen van mijn bankrekening mee naar huis nemen! Kan dit zomaar? Privacy?