domicilie-adres versus effectieve verblijfplaats

Dieter
Topic Starter

domicilie-adres versus effectieve verblijfplaats

#1 , 05 sep 2007 18:16

ik ben zonet furieus terug thuisgekomen na een aanvaring met een wijkagent. 'k reed 5 meter op het voetpad met m'n fiets om hem te parkeren en hij deed daar moeilijk over. Maar dat is niet erg.

wat ik wel erg vind is dat die wijkagent m'n pas vroeg en vanalles over mij begon te vragen.
Mijn domicilie-adres is op plaats X en m'n effectieve verblijfplaats is op plaats Y.
Ik was dus op dat moment op plaats Y. Die wijkagent vroeg hoe dit kwam en of ik daar gekend was op woonplaats Y. Hij zei dat volgens de wet op de woonplaats ( of zoiets) ik gekend moet zijn in plaats Y. Ik zei : ik veronderstel dat het immobilienkantoor mij wel kenbaar zal gemaakt hebben op plaats Y aangezien ik een woning huur op plaats Y.

Die wijkagent begon mij echt te intimideren en reacties uit te lokken. Gelukkig kon ik min of meer mijn kalmte bewaren.

Hij ging mij een boete geven, maar deed het uiteindelijk niet ('k weet eigenlijk niet of een wijkagent boetes kan geven) en hij zei dat ik mij binnen de 8 dagen moest kenbaar maken op plaats Y.

Nu is mijn vraag? moet ik nu mijn domicilie-adres veranderen naar plaats Y of is het perfect mogelijk dat ik zowel een effectieve woonplaats heb als een domicilie-adres?

Geen enkele instantie heeft daar ooit problemen over gemaakt. en die pippo van een wijkagent denkt precies dat hij alle wetten kent. Het zou me verwonderen dat hij het bij het rechte eind heeft....

In ieder geval, ik ga er echt niet mee akkoord hoe ze bij de politie de mensen benaderen en dan noch op een niet correcte manier ook. 'k stond bijna op ontploffen.

Greets

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 05 sep 2007 18:35

Men kan zijn domicilie niet zomaar kiezen.
De plaats waar U gewoonlijk leeft, slaapt, eet, uitgaat, naar de huisdokter gaat, naar de mis gaat (kuch), naar de bakker gaat, waar de mensen die U persoonlijk kennen U zullen komen zoeken als ze U nodig hebben, waar het centrum is van uw sociale en gezinsbelangen, waar Uw post toekomt,
dat is uw effectieve verblijfplaats en dat moet ook de plaats zijn waar U zich in het bevolkingsregister laat inschrijven (= uw domicilie).

Wie zijn domicilie (inschrijving in bevolking) bewust doet verschillen van zijn effectieve woonplaats, doet dat meestal om fiscale, sociale of administratieve redenen (of om zijn schuldeisers te bedriegen).

Samengevat: U moet wonen (bevolking) waar U woont.
Die pippo zat inhoudelijk in elk geval goed.

dieke

#3 , 05 sep 2007 19:35

Beste Dieter

Ja, u is zelf bij wet verplicht om ONMIDDELLIJK uw nieuwe verblijfplaats kenbaar te maken bij de dienst bevolking in de nieuwe gemeente. Er zijn hiervoor genoeg redenen op te noemen.

Ja, een wijkagent kan boetes uitschrijven. Een wijkagent heeft minstens evenveel kennis en bevoegdheden als een 'gewone' politieagent.

Ja, het lijkt mij logisch dat die wijkagent u vroeg om u te identificeren. Als het een wijkagent is die zijn werk goed doet, lijkt het me normaal dat hij verbaasd was in zijn wijk een inwoner tegen te komen die hem onbekend was.

Ja, u is terecht blij dat die wijkagent niet overdreven heeft en u nog de kans geeft om ervoor te zorgen dat u in orde is met de wetgeving omtrent domicili?ring. Hij had u net zo goed meteen een boete gegeven.

Reclame

j.demoor

#4 , 07 sep 2007 10:19

?Art.7.? 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...? 4. De aangifte bedoeld in ? 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.? 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een EFFECTIEF verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.??(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

?Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...?(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

U MOET dus gedomicilieerd zijn waar u EFFECTIEF verblijft.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Caroline1981

#5 , 12 sep 2007 20:53

Die vingerwijzingen vind ik er ver over.
Iedereen weet heel goed dat er duizenden domicieladressen bestaan,
inderdaad omschuldeisers te ontvluchten onder meer,.... maar wat met de gemeenten waar rijkeluizen wonen, waar politieke vluchtelingen en
andere gevallen steun vragen en effectief krijgen van het OCMW zonder enige vorm van sociale controle, controle of ze er werkelijk verblijven,
leven, wonen,.... hier geld en rot op ,maar vestig u niet in onze stad.

zie ook de wet op referentieadressen OCMW en andere.... en niet te vergeten, meestal opgestoken door hun advocaten... in sociale woning waar ze alleen zijn gevestigd maar met 20 man wonen en volop de
sociale zekerheid oplichten. Ja maar daar zijn politie en controle diensten te laf om te gaan neuzen.

en de zoontjes en dochtertjes die zich vlug laten inschrijven op kot en nadien volop van het OCMW gaan profiteren,omdat papa met de grote villa zoon / dochter niet financieel niet zou willen steunen.

De wet.... :lol: :roll:

dieke

#6 , 13 sep 2007 10:01

Die vingerwijzingen vind ik er ver over.
Iedereen weet heel goed dat er duizenden domicieladressen bestaan,
inderdaad omschuldeisers te ontvluchten onder meer,.... maar wat met de gemeenten waar rijkeluizen wonen, waar politieke vluchtelingen en
andere gevallen steun vragen en effectief krijgen van het OCMW zonder enige vorm van sociale controle, controle of ze er werkelijk verblijven,
leven, wonen,.... hier geld en rot op ,maar vestig u niet in onze stad.

zie ook de wet op referentieadressen OCMW en andere.... en niet te vergeten, meestal opgestoken door hun advocaten... in sociale woning waar ze alleen zijn gevestigd maar met 20 man wonen en volop de
sociale zekerheid oplichten. Ja maar daar zijn politie en controle diensten te laf om te gaan neuzen.

en de zoontjes en dochtertjes die zich vlug laten inschrijven op kot en nadien volop van het OCMW gaan profiteren,omdat papa met de grote villa zoon / dochter niet financieel niet zou willen steunen.

De wet.... :lol: :roll:
En als ik met mijn Fiat Pandake tegen 140 per uur geflitst wordt op een autosnelweg, mag men ook mij niet met de vinger wijzen want al die anderen, en dan vooral die met hunne dikke Mercedes, rijden elke dag te hard en zwemmen altijd door het net :roll:

Vraagstaartje

#7 , 18 okt 2007 10:36

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn 3 maanden terug uit mekaar gegaan, ik heb het huis overgenomen, alles is al officieel geregeld bij de notaris sinds 21/9. Ik blijf echter steeds post voor hem ontvangen, en dan bedoel ik niet één of andere brochure. Eergisteren een brief van zijn bank op zijn naam en de naam van zijn nieuwe vriendin. Ik heb hem dat laten weten dat ik "iets" ontvangen heb op hun beider naam, aan hem om uit te zoeken was het was. Zijn nieuwe adres moet toch al lang kenbaar zijn bij de bank? Gisteren kreeg ik een factuur van een labo in de bus voor inderzoeken die hij heeft laten doen. Ik heb echter geen zin om energie te stoppen in hem dat steeds te laten weten en nog minder al die instanties te laten weten dat hij hier niet meer gedomicilieerd is. Ik heb zijn nieuwe adres niet. De post die ik nu nog krijg voor hem, daar doe ik gewoon niets meer mee, ik heb hem al -tig keer laten weten dat hij alles in orde moet brengen.
Mijn vraag is echter: moet ik hem dat telkens laten weten dat er post is voor hem? Bv. die factuur moet binnen de 30 dagen betaald worden. Wat gebeurt er daarna? Ga ik in de fout als ik het hem niet telkens laat weten, terwijl hij zelf zo nalatig is?

Mvg en alvast bedankt voor de reactie!

Leeka

#8 , 18 okt 2007 11:06

Als ik post krijg op naam van een ander, schrijf ik gewoon 'verhuisd' op de envelop, en steek die op de post. Dan mogen ze er zelf hun plan mee trekken :)

dieke

#9 , 20 okt 2007 02:28

Als ik post krijg op naam van een ander, schrijf ik gewoon 'verhuisd' op de envelop, en steek die op de post. Dan mogen ze er zelf hun plan mee trekken :)
Inderdaad, ik doe dat ook met post die hier verkeerd aankomt (voor een ander adres). Ik schrijf gewoon op die envelop: "verkeerd aangekomen op... en dan mijn adres" en als ik een postbus passer, gooi ik die daarin.

Dieter
Topic Starter

#10 , 30 okt 2008 20:16

ik ben voor deze zaak toch eens naar de justitieassistent aan de balie geweest waar men gratis advies geeft.

Deze bevestigde mij dat hetgeen de wijkagent aanhaalde niet correct is.
de assistent verwijst naar het KB van 16 juli 1992 meer bepaald hoofdstuk 3 artikel 16 § 1. dat gaat over 'de bepaling van de hoofdverblijfplaats'

ook studenten die effectief ergens anders wonen, moeten daar ook niet gedomicileerd zijn.
Gezien ik enkel op dit adres verblijf voor beroepsactiviteiten en mijn patrimonium ook niet veranderd is, moet ik mijn domicilieadres niet veranderen.

Een paar dagen later heb ik ook een boete in de bus gekregen. Toen heb ik klacht ingediend bij de dienst intern overzicht van de gerechtelijke administratie tegen die pippo wijkagent. Sindsdien heb ik niks meer gehoord

Vaoke

#11 , 30 okt 2008 22:26

Kort en bondig, men hoort ingeschreven te worden in de Registers van de Bevolking van de gemeente / Stad.. daar waar men "in rechte en in feite" (op welke manier en met wie dan ook) GEZIN vormt; en dat is geen synoniem voor het begrip familie!!!
Zij die daaromtrent in gebreke blijven kunnen geconfronteerd worden met een boete die kan oplopen tot 500 euro; [webmaster edit - dergelijke algemene beschuldigingen hebben geen toegevoegde waarde]

kevertje

#12 , 31 okt 2008 11:33

Maar wat wordt onder het begrip GEZIN verstaan? Ben ik in mijn eentje een gezin? Stel dat ik mijn domicilie heb op plaats x maar dat ik op plaats Y iets huur of van vrienden gratis mag gebruiken om dichter bij mijn werk te zijn? Waar moet mijn domicilie zich dat volgens de wet bevinden?

Jan S

#13 , 03 nov 2008 08:12

Maar wat wordt onder het begrip GEZIN verstaan? Ben ik in mijn eentje een gezin? Stel dat ik mijn domicilie heb op plaats x maar dat ik op plaats Y iets huur of van vrienden gratis mag gebruiken om dichter bij mijn werk te zijn? Waar moet mijn domicilie zich dat volgens de wet bevinden?
Naar ik mij meen te herinneren mag de feitelijke verblijfplaats een andere plek zijn dan de domicilie indien dit voor professionele doeleinden is (en waarschijnlijk zal het begrip 'tijdelijk' hier ook wel meespelen)... maar best nog even checken dus.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 nov 2008 19:40

Dieter het zou kunnen zijn dat die 'pippo' leest wat u schrijft. een beetje beleefdheid kan geen kwaad

als dat appartement of woning de plaats van uw beroepsactiviteit is - vb ook de zetel van uw handelsactiviteit is dat niet uw woonplaats.

er ie reeds door andere uitgelegd maar nog eens kort : op de plaats waas uw adres staat - dus waar ge ingeschreven staat wordt verondersteld dat je er woont - verblijft uw belangen hebt - uw normaal leven lijdt enz

waar je beroepsactiviteiten hebt of tijdens vakantie ergens verblijft doet niets ter zake. Je kan daar inderdaad zelfs slapen en maanden blijven ( mijn ouders op hun buiten) ( ze betalen wel belasting als 2de verblijf.

De politie mag in een woning maar binnen met een bevelschrift - dat kan dus ook een hotelkamer zijn die men tijdelijk gebruikt - die hotelkamer is wel uw woning maar niet uw adres van inschrijving.

Als de politie vaststeld in PV dat u niet op plaats x aan te treffen bent kan men u ambtelijk schrappen en PV opstellen

Men kan u ook ambtelijk inschrijven op plaats Y

inschrijven en schrappen gebeurt door de gemeente en college van burgemeester en schepenen.

PS op een trottoir mag men niet fietsen en een niet bereden fiets is geen voertuig dus parkeert men die niet.
Als men die op het trottoir zet moet er minstens 1 meter ruimte overblijven dit nog ter info

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”