erven van huisraad

rozenbotteltje
Topic Starter

erven van huisraad

#1 , 26 mei 2014 10:34

ik ben enkele jaren gehuwd en heb een huwelijkscontract met scheiding van goederen , mijn man mag in het huis blijven wonen tot zijn dood moest ik eerder sterven
nu is mijn vraag kan mijn dochter uit mijn vorig huwelijk iets van de meubelen of uit de tuin komen halen ? is dat haar recht ?
ik heb een testament en daarin staat dat het huis waarin we nu wonen na mijn dood naar mijn kleinzoon gaat maar dat mijn man daar mag blijven wonen zolang hij leeft
dank U voor Uw hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 26 mei 2014 10:44

U bent gehuwd, dus uw man heeft sowieso vruchtgebruik over uw nalatenschap. Over het huis altijd, over de rest kan via testament (door u) anders besloten worden.
Dat wil zeggen dat hij in het huis mag blijven zolang hij leeft, gebruik mag maken van de inboedel, de interesten op uw geld krijgt, het huis mag verhuren, .... Uw dochter krijgt niets onmiddellijk in handen en mag zonder toestemming van uw man niet in of bij het huis komen, aangezien zij daar geen belangen heeft.

Het huis naar uw kleinzoon laten gaan, kan niét. Uw dochter is uw reservataire erfgenaam en heeft altijd recht op 1/2e van uw erfenis. De andere helft kan u vrij nalaten aan wie u wil (bv. uw kleinzoon). Als er voldoende cash is, zijnde: ter waarde van het huis, kan het wel, want dan is het huis de helft van uw nalatenschap (voor uw kleinzoon) en is de cash de andere helft (voor uw dochter).

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”