Leefloon (01/12/2012)
voor een persoon die met een of meerdere personen samenwoont : € 534,22/m.
voor een alleenstaande persoon : € 801,34/m.
voor een persoon die uitsluitend samenwoont met een gezin ten laste (dit recht wordt geopend zodra er tenminste een minderjarig ongehuwd kind aanwezig is) : € 1.068,45/m.
vraag is, welke statuut heb ik?
wettelijk gescheiden
ik woon op één adres met mijn vriendin, vriendin is feitelijk gescheiden
haar minderjarige zoon woont ook op hetzelfde adres
we verwachten ons eerste kindje samen
ben ik op dit moment alleenstaand? of toch samenwonend?
als ons kindje geboren wordt en ik die ten laste neem, ben ik dan in de 3de categorie? (uitsluitend samenwonen met een gezin ten laste)
ik denk het wel, maar brengen ze ook niet in rekening of je vriendin een inkomen heeft?
Ik ken iemand die ook die situatie heeft, maar doordat zijn vrouw deeltijds werkt heeft hij geen recht op die 1000.. euro.
ja, dat kan; maar zolang ze niet wettelijk gescheiden is, kan ze niet wettelijk samenwonend zijn, toch?
en als zijn niet samenwonend is met mij, kan ik toch moeilijk samenwonend zijn met haar, amai, het wordt ingewikkeld
idd ik vermoed dat je vriendin een inkomen heeft? dan is zij 'hoofd van het gezin' en krijg jij maar een uitkering als samenwonend...zolang je geen samenlevingscontract ondertekende ben je idd gewoon feitelijk samenwonend en kan je je maandelijkse vaste kosten dus delen waardoor je uitkering zo hoog niet moet zijn... (zo redeneren ze dus...)
ik denk alles want een leefloon is het minimum om te overleven? denk dat ze dan eerder aan eventueel vakantiegeld en teruggave van belastingen zullen zitten, en khoop dat alles thuis gefactureerd is op je vriendin qua meubilair want als deurwaarder komt ben je alles kwijt...
Ja, het zou gaan over loonbeslag ivm alimentatie
Netto loon is net boven de 1.373 euro, wilt dat zeggen dat ze 100 % beslag op kunnen nemen? hoe ben ik dan verondersteld om rond te komen???
(1.375 euro met werkbonus en verplaatsingsvergoeding)